MONTREAL - De Canadese vliegtuig- en treinbouwer Bombardier is halverwege een driejarig herstructureringsprogramma weer winstgevend. De onderneming maakt bekend in het tweede kwartaal van het lopende boekjaar een positief resultaat voor belastingen (EBT) van 44 miljoen dollar te hebben gerealiseerd. In het eerste kwartaal leed Bombardier nog een verlies van 209 miljoen dollar.
De omzet nam toe met tien procent tot 3,9 miljard dollar, in vergelijking met 3,5 miljard dollar in het eerste kwartaal van dit boekjaar. Volgens CEO Paul M. Tellier ligt Bombardier op schema: "Over het geheel gezien zijn we waar we moeten zijn in deze moeilijke en cruciale fase van ons driejarenplan." De omzet van Aerospace was 1,95 miljard dollar, Transportation kwam uit op 1,85 miljard dollar.
De luchtvaarttak van Bombardier profiteerde van de gevarieerde productlijn. De onderneming sloeg munt uit de sterk verbeterende business jet sector, wat de mindere periode in het regionale verkeersvliegtuigen segment ten goede komt. Eerder was deze situatie juist omgekeerd.
Orders
De orderportefeuille van Bombardier Aerospace had op 31 juli een totaalwaarde van 10,8 miljard dollar. In de periodes van drie en zes maanden die eindigden op 31 juli ontving Bombardier respectievelijk 27 en 71 orders voor regionale verkeersvliegtuigen. De grootste order kwam van Air Nostrum, dat twintig CRJ200's bestelde. Uit Japan kwamen orders voor in totaal zes Q400 Turboprops van Japan Air Commuter en All Nippon Airways.
In het tweede kwartaal leverde Bombardier 29 business jets, tegenover 24 in het eerste kwartaal. Dit betekent een totaal van 53 in de eerste zes maanden van dit boekjaar. In dezelfde periode van het vorige boekjaar werden slechts 35 business jets afgeleverd door Bombardier.
Bombardier verwacht dit jaar hetzelfde aantal toestellen als vorig jaar af te leveren.
De omzet nam toe met tien procent tot 3,9 miljard dollar, in vergelijking met 3,5 miljard dollar in het eerste kwartaal van dit boekjaar. Volgens CEO Paul M. Tellier ligt Bombardier op schema: "Over het geheel gezien zijn we waar we moeten zijn in deze moeilijke en cruciale fase van ons driejarenplan." De omzet van Aerospace was 1,95 miljard dollar, Transportation kwam uit op 1,85 miljard dollar.
De luchtvaarttak van Bombardier profiteerde van de gevarieerde productlijn. De onderneming sloeg munt uit de sterk verbeterende business jet sector, wat de mindere periode in het regionale verkeersvliegtuigen segment ten goede komt. Eerder was deze situatie juist omgekeerd.
Orders
De orderportefeuille van Bombardier Aerospace had op 31 juli een totaalwaarde van 10,8 miljard dollar. In de periodes van drie en zes maanden die eindigden op 31 juli ontving Bombardier respectievelijk 27 en 71 orders voor regionale verkeersvliegtuigen. De grootste order kwam van Air Nostrum, dat twintig CRJ200's bestelde. Uit Japan kwamen orders voor in totaal zes Q400 Turboprops van Japan Air Commuter en All Nippon Airways.
In het tweede kwartaal leverde Bombardier 29 business jets, tegenover 24 in het eerste kwartaal. Dit betekent een totaal van 53 in de eerste zes maanden van dit boekjaar. In dezelfde periode van het vorige boekjaar werden slechts 35 business jets afgeleverd door Bombardier.
Bombardier verwacht dit jaar hetzelfde aantal toestellen als vorig jaar af te leveren.