EVERETT/DRIEBERGEN - Maandag (9 februari) was het 35 jaar geleden dat 's wereld meest bekende verkeersvliegtuig, de Boeing 747, voor het eerst vloog. Sindsdien heeft de 'koningin van de lucht' 3,6 miljard mensen vervoerd en 64,8 miljard kilometer afgelegd. Boeing heeft tot nu toe 1341 747's afgeleverd aan klanten over de hele wereld.
"De Boeing 747 is een cultureel icoon dat de wereld heeft veranderd en dat nog altijd doet door mensen met elkaar te verbinden als nooit tevoren", zo zegt Alan Mulally, topman van Boeing Commercial Airplanes. "Met dank aan vliegtuigen als de 747 en de tweemotorige 777 kunnen mensen betaalbare lange en rechtstreekse vluchten maken. Je zou bijna vergeten hoe moeilijk dat was voordat de Boeing 747 meehielp de wereld te verkleinen."
De Boeing 747 was decennialang het grootste verkeersvliegtuig ter wereld, maar is zowel in lengte als capaciteit voorbijgestreefd door de Boeing 777-300 en de Airbus A340-600. Toch is het toestel met zijn karateristieke omhooglopende voorkant nog altijd een zeer populair vliegtuig.
Sinds de eerste vlucht op 9 februari 1969 is het toestel een aantal keren gemodificeerd, zodat de bestellingen steeds weer binnen bleven stromen. Vanwege het ontbreken van een geschikte concurrent, vervingen maatschappijen tot voor kort hun oude 747's vanzelfsprekend door nieuwe.
Na de 747-100, kwam in 1970 de -200, de verkleinde 747SP met het hoge vliegbereik in 1973, de -300 met het verlengde bovendeck in 1983 en de -400 in 1989. De Boeing 747-400ER (met een vliegbereik van 14.203 kilometer) werd in 2000 gelanceerd, maar is tot nu toe geen doorslaggevend succes.
Over twee jaar komt de dubbeldeks Airbus A380 op de markt, een toestel dat minimaal 500 passagiers kan vervoeren. Boeing heeft besloten hierin niet mee te gaan. Al bekijkt de vliegtuigbouwer wel de mogelijkheid om de 747 opnieuw te moderniseren. De 747 Advanced moet alle moderne technologieën krijgen die ook in de nieuwe 7E7 zullen worden toegepast. Dit moet leiden tot een stillere, brandstofzuiniger en milieuvriendelijker toestel dan concurrerende vliegtuigen, zo zegt Boeing.
"De Boeing 747 is een cultureel icoon dat de wereld heeft veranderd en dat nog altijd doet door mensen met elkaar te verbinden als nooit tevoren", zo zegt Alan Mulally, topman van Boeing Commercial Airplanes. "Met dank aan vliegtuigen als de 747 en de tweemotorige 777 kunnen mensen betaalbare lange en rechtstreekse vluchten maken. Je zou bijna vergeten hoe moeilijk dat was voordat de Boeing 747 meehielp de wereld te verkleinen."
De Boeing 747 was decennialang het grootste verkeersvliegtuig ter wereld, maar is zowel in lengte als capaciteit voorbijgestreefd door de Boeing 777-300 en de Airbus A340-600. Toch is het toestel met zijn karateristieke omhooglopende voorkant nog altijd een zeer populair vliegtuig.
Sinds de eerste vlucht op 9 februari 1969 is het toestel een aantal keren gemodificeerd, zodat de bestellingen steeds weer binnen bleven stromen. Vanwege het ontbreken van een geschikte concurrent, vervingen maatschappijen tot voor kort hun oude 747's vanzelfsprekend door nieuwe.
Na de 747-100, kwam in 1970 de -200, de verkleinde 747SP met het hoge vliegbereik in 1973, de -300 met het verlengde bovendeck in 1983 en de -400 in 1989. De Boeing 747-400ER (met een vliegbereik van 14.203 kilometer) werd in 2000 gelanceerd, maar is tot nu toe geen doorslaggevend succes.
Over twee jaar komt de dubbeldeks Airbus A380 op de markt, een toestel dat minimaal 500 passagiers kan vervoeren. Boeing heeft besloten hierin niet mee te gaan. Al bekijkt de vliegtuigbouwer wel de mogelijkheid om de 747 opnieuw te moderniseren. De 747 Advanced moet alle moderne technologieën krijgen die ook in de nieuwe 7E7 zullen worden toegepast. Dit moet leiden tot een stillere, brandstofzuiniger en milieuvriendelijker toestel dan concurrerende vliegtuigen, zo zegt Boeing.