ZURICH - Zürich International Airport wil zijn relaties met de omwonenden verbeteren. Dat meldt de Zwitserse Neue Zürcher Zeitung. De luchthaven staat van zowel Zwitserse als Duitse zijde zwaar onder druk en heeft daarom nieuwe operationele richtlijnen voorgesteld.
De luchthaven heeft de nieuwe richtlijnen officieel voorgesteld aan het hoofd van het federale transport bureau. De nieuwe richtlijnen zijn een vernieuwing van eerdere richtlijnen die werden ingesteld nadat er vluchtrestricties boven Zuid-Duitsland werden ingesteld.
De directeur van Unique, dat het management over de luchthaven voert, kreeg de laatste tijd een flinke hoeveelheid kritiek over zich heen na berichten over grote vertragingen en een bijna-botsing tussen twee vliegtuigen in augustus. Josef Felder voelt zich echter niet verantwoordelijk voor deze problemen: "Wij zijn er alleen voor de infrastrucutuur, terwijl Skyguide de luchtverkeersleiding doet en FOCA toezicht houdt."
Volgens de nieuwe richtlijnen die de luchthaven wil invoeren komt er een limiet van 350.000 vliegbewegingen per jaar. Verder worden vliegtuigen alleen nog in wachtgebieden (holding patterns) boven Zwitserland geplaatst. Vanaf begin 2005 mogen vliegtuigen dus niet meer boven Duitsland in een wachtgebied rondcirkelen.
Zürich Airport heeft te maken een aantal specifieke restricties. Zo is Zürich de enige luchthaven dat sluit tussen elf uur 's avonds en zes uur 's ochtends. Verder zijn er alleen onbeperkte operaties mogelijk tussen zeven uur 's ochtends en negen uur 's avonds.
De luchthaven heeft de nieuwe richtlijnen officieel voorgesteld aan het hoofd van het federale transport bureau. De nieuwe richtlijnen zijn een vernieuwing van eerdere richtlijnen die werden ingesteld nadat er vluchtrestricties boven Zuid-Duitsland werden ingesteld.
De directeur van Unique, dat het management over de luchthaven voert, kreeg de laatste tijd een flinke hoeveelheid kritiek over zich heen na berichten over grote vertragingen en een bijna-botsing tussen twee vliegtuigen in augustus. Josef Felder voelt zich echter niet verantwoordelijk voor deze problemen: "Wij zijn er alleen voor de infrastrucutuur, terwijl Skyguide de luchtverkeersleiding doet en FOCA toezicht houdt."
Volgens de nieuwe richtlijnen die de luchthaven wil invoeren komt er een limiet van 350.000 vliegbewegingen per jaar. Verder worden vliegtuigen alleen nog in wachtgebieden (holding patterns) boven Zwitserland geplaatst. Vanaf begin 2005 mogen vliegtuigen dus niet meer boven Duitsland in een wachtgebied rondcirkelen.
Zürich Airport heeft te maken een aantal specifieke restricties. Zo is Zürich de enige luchthaven dat sluit tussen elf uur 's avonds en zes uur 's ochtends. Verder zijn er alleen onbeperkte operaties mogelijk tussen zeven uur 's ochtends en negen uur 's avonds.