ATLANTA - Niet geheel onverwacht heeft ook Delta Air Lines haar onvrede en teleurstelling geuit over de afwijzing van het Amerikaanse Department of Transport (DOT) om Northwest Airlines te vrijwaren van de antitrustwetgeving. Delta Air Lines zegt in een reactie dat de voorlopige uitspraak ‘een ondermijning is van de pogingen van het ministerie om tot vrije marktwerking tussen de VS en Europa te komen’.
Het DOT bepaalde donderdag (22 december) dat Northwest Airlines haar banden met Air France, Delta en andere SkyTeam-leden niet mag intensiveren. Northwest hoopte door het maken van ondermeer prijs- en marketingafspraken te kunnen profiteren van de voordelen die een wereldwijde alliantie biedt. Het ministerie van transport vreest echter een machtsblok die de passagier niet ten goede komt. De belangrijkste reden voor die veronderstelling is de aanwezigheid van Delta Air Lines binnen de alliantie.
Volgens Delta betekent een definitieve afwijzing van het verzoek ‘een stap achteruit voor de Amerikaanse pogingen de internationale luchtvaartmarkt te liberaliseren’. De maatschappij zegt binnen de verplichte termijn van drie weken met een antwoord op de afwijzing te komen.
Northwest mag van het Amerikaanse transportministerie wel codeshare vluchten uitvoeren met de Europese leden van SkyTeam. Die toezegging is voor Delta echter niet voldoende. “Het is simpelweg niet mogelijk om alle voordelen van een alliantie te behalen met het uitvoeren van codeshare-vluchten alleen”, zo meldt de maatschappij in een verklaring.
KLM en Air France spraken eerder al woorden van gelijke strekking uit.
Het DOT bepaalde donderdag (22 december) dat Northwest Airlines haar banden met Air France, Delta en andere SkyTeam-leden niet mag intensiveren. Northwest hoopte door het maken van ondermeer prijs- en marketingafspraken te kunnen profiteren van de voordelen die een wereldwijde alliantie biedt. Het ministerie van transport vreest echter een machtsblok die de passagier niet ten goede komt. De belangrijkste reden voor die veronderstelling is de aanwezigheid van Delta Air Lines binnen de alliantie.
Volgens Delta betekent een definitieve afwijzing van het verzoek ‘een stap achteruit voor de Amerikaanse pogingen de internationale luchtvaartmarkt te liberaliseren’. De maatschappij zegt binnen de verplichte termijn van drie weken met een antwoord op de afwijzing te komen.
Northwest mag van het Amerikaanse transportministerie wel codeshare vluchten uitvoeren met de Europese leden van SkyTeam. Die toezegging is voor Delta echter niet voldoende. “Het is simpelweg niet mogelijk om alle voordelen van een alliantie te behalen met het uitvoeren van codeshare-vluchten alleen”, zo meldt de maatschappij in een verklaring.
KLM en Air France spraken eerder al woorden van gelijke strekking uit.