MONTREAL - Vliegtuigbouwer Bombardier ontkent dat het op het punt staat het CSeries-programma te laten vallen en in plaats daarvan te participeren in de Russian Regional Jet (RRJ). Het luchtvaartweekblad Flight International meldt deze week dat de Canadese vliegtuigbouwer het nieuwe vliegtuigtype wil schrappen vanwege de hoge ontwikkelingskosten en de onzekere markt voor vliegtuigen met 110 tot 130 stoelen.
“Het is pure speculatie”, zegt woordvoerder Marc Duchesne van Bombardier in reactie op het FI-artikel in The Globe and Mail. De vliegtuigbouwer zou nog altijd in gesprek zijn met potentiële klanten van de CSeries. Een beslissing over het CSeries-project wordt volgens de woordvoerder binnen enkele maanden genomen. Eerder al werd de officiële lancering van het nieuwe vliegtuigtype uitgesteld.
FI meldt echter dat Bombardier in gesprek is met Sukhoi Civil Aircraft en het Italiaanse Finmeccanica over participatie in het RRJ-project. De Italianen beslissen in februari of het een aandeel van 25 procent in het RRJ-project neemt. Voor de RRJ zijn al diverse orders geplaatst, onder andere van Aeroflot dat dertig RRJ-95’s in gebruik wil nemen. Het nieuwe Russische toestel kan vanaf 2008 in gebruik worden genomen.
Overigens heeft Bombardier ook plannen om een verlengde versie van de bestaande CRJ900 regional aan te bieden. Deze CRJ900X zou vanaf 2008 beschikbaar moeten zijn en krijgt nieuwe motoren, ontwikkeld door General Electric.
“Het is pure speculatie”, zegt woordvoerder Marc Duchesne van Bombardier in reactie op het FI-artikel in The Globe and Mail. De vliegtuigbouwer zou nog altijd in gesprek zijn met potentiële klanten van de CSeries. Een beslissing over het CSeries-project wordt volgens de woordvoerder binnen enkele maanden genomen. Eerder al werd de officiële lancering van het nieuwe vliegtuigtype uitgesteld.
FI meldt echter dat Bombardier in gesprek is met Sukhoi Civil Aircraft en het Italiaanse Finmeccanica over participatie in het RRJ-project. De Italianen beslissen in februari of het een aandeel van 25 procent in het RRJ-project neemt. Voor de RRJ zijn al diverse orders geplaatst, onder andere van Aeroflot dat dertig RRJ-95’s in gebruik wil nemen. Het nieuwe Russische toestel kan vanaf 2008 in gebruik worden genomen.
Overigens heeft Bombardier ook plannen om een verlengde versie van de bestaande CRJ900 regional aan te bieden. Deze CRJ900X zou vanaf 2008 beschikbaar moeten zijn en krijgt nieuwe motoren, ontwikkeld door General Electric.