SCHIPHOL - KLM Engineering & Maintenance gaat vijfhonderd medewerkers omscholen. Op deze manier wil het bedrijf inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de markt, bevestigt KLM-woordvoerder Bart Koster aan Luchtvaartnieuws.nl. De omscholing is met name noodzakelijk omdat de nieuwe generatie vliegtuigen geen D-check meer nodig hebben.
Vliegtuigen die nog wel D-checks moeten ondergaan, zoals de Boeing 747, zullen deze uitgebreide onderhoudsbeurten in de toekomst uitsluitend nog ondergaan in landen waar de lonen lager liggen dan in Nederland, zoals India en China. Zoals Arnold Burlage zondag al berichtte in de Telegraaf wordt hierbij ook gekeken naar samenwerking met andere maatschappijen.
Bij KLM E&M op Schiphol heeft dat veranderingen tot gevolg. “Het personeel zal meer worden ingezet voor andere werkzaamheden, zoals aanpassingen aan de cabine door de introductie van personal inflight entertainment. Ook de introductie van nieuwe uit composietmaterialen vervaardigde vliegtuigen als de Boeing 787 en Airbus A350 vergt een ander soort onderhoud”, licht Koster toe.
Gedwongen ontslagen worden door de koersverandering uitgesloten. “Per saldo zal het aantal arbeidsplaatsen wel afnemen. Maar dat zal gebeuren door natuurlijk verloop. Op dit moment zijn we juist op zoek naar nieuw technisch personeel.” Met de vakbonden is volgens KLM al gepraat over de plannen.
Van onze redactie
Vliegtuigen die nog wel D-checks moeten ondergaan, zoals de Boeing 747, zullen deze uitgebreide onderhoudsbeurten in de toekomst uitsluitend nog ondergaan in landen waar de lonen lager liggen dan in Nederland, zoals India en China. Zoals Arnold Burlage zondag al berichtte in de Telegraaf wordt hierbij ook gekeken naar samenwerking met andere maatschappijen.
Bij KLM E&M op Schiphol heeft dat veranderingen tot gevolg. “Het personeel zal meer worden ingezet voor andere werkzaamheden, zoals aanpassingen aan de cabine door de introductie van personal inflight entertainment. Ook de introductie van nieuwe uit composietmaterialen vervaardigde vliegtuigen als de Boeing 787 en Airbus A350 vergt een ander soort onderhoud”, licht Koster toe.
Gedwongen ontslagen worden door de koersverandering uitgesloten. “Per saldo zal het aantal arbeidsplaatsen wel afnemen. Maar dat zal gebeuren door natuurlijk verloop. Op dit moment zijn we juist op zoek naar nieuw technisch personeel.” Met de vakbonden is volgens KLM al gepraat over de plannen.
Van onze redactie