SAO PAOLO - Met ingang van maandag (26 mei) voert de Braziliaanse luchtvaartmaatschappij TAM al haar vluchten uit met vliegtuigen uit de Airbus A320-familie. Daarmee is het doek voor de Fokker 100 in de vloot van TAM definitief gevallen. TAM stond te boek als een grote fan van de Fokker 100, alhoewel het bedrijf de laatste jaren steeds vaker te maken kreeg met incidenten.
De laatste Fokker 100’s van TAM vlogen voor de Paraguayaanse dochtermaatschappij TAM Airlines. Die maatschappij vliegt nu alleen nog met Airbus A320’s.
Op binnenlandse vluchten van het Braziliaanse TAM werden sinds eind 2007 al geen Fokker 100’s meer ingezet. De vliegtuigen van Nederlandse makelij vlogen in dienst van TAM met 108 stoelen aan boord. De nieuwe Airbus A320’s bieden onderdak aan 156 passagiers, waarvan twaalf in de luxere Executive klasse.
TAM Linhas Aereas, opericht in 1976, introduceerde de Fokker 100 in 1990. In de jaren die volgden groeide de Fokker-vloot uit tot maar liefst vijftig F-100’s. Tegelijk met het aantrekken van nieuwe Fokkers nam het succes van TAM als regionale luchtvaartmaatschappij in Brazilië toe.
In 1996 kreeg de maatschappij de grootste tegenslag te verwerken. Een Fokker 100 verongelukte en 99 mensen kwamen om. Een jaar later kwam TAM opnieuw in het nieuws met een dodelijk ongeluk. Dit keer betrof het een bomaanslag, waarbij een klein explosief een gat sloeg in de romp van een Fokker 100. Eén passagier verdween met stoel en al uit het toestel.
Door de komst van de A320’s is TAM in staat meer capaciteit en meer comfort voor haar klanten te bieden, aldus het bedrijf. Op verre vluchten zet TAM vliegtuigen van het type A330 en A340 in. De maatschappij heeft ook Airbus A350 XWB’s in bestelling staan.
Van onze redactie
De laatste Fokker 100’s van TAM vlogen voor de Paraguayaanse dochtermaatschappij TAM Airlines. Die maatschappij vliegt nu alleen nog met Airbus A320’s.
Op binnenlandse vluchten van het Braziliaanse TAM werden sinds eind 2007 al geen Fokker 100’s meer ingezet. De vliegtuigen van Nederlandse makelij vlogen in dienst van TAM met 108 stoelen aan boord. De nieuwe Airbus A320’s bieden onderdak aan 156 passagiers, waarvan twaalf in de luxere Executive klasse.
TAM Linhas Aereas, opericht in 1976, introduceerde de Fokker 100 in 1990. In de jaren die volgden groeide de Fokker-vloot uit tot maar liefst vijftig F-100’s. Tegelijk met het aantrekken van nieuwe Fokkers nam het succes van TAM als regionale luchtvaartmaatschappij in Brazilië toe.
In 1996 kreeg de maatschappij de grootste tegenslag te verwerken. Een Fokker 100 verongelukte en 99 mensen kwamen om. Een jaar later kwam TAM opnieuw in het nieuws met een dodelijk ongeluk. Dit keer betrof het een bomaanslag, waarbij een klein explosief een gat sloeg in de romp van een Fokker 100. Eén passagier verdween met stoel en al uit het toestel.
Door de komst van de A320’s is TAM in staat meer capaciteit en meer comfort voor haar klanten te bieden, aldus het bedrijf. Op verre vluchten zet TAM vliegtuigen van het type A330 en A340 in. De maatschappij heeft ook Airbus A350 XWB’s in bestelling staan.
Van onze redactie