DRIEBERGEN - Een recent opgerichte Nederlandse stichting wil sportvliegen weer betaalbaar maken. De stichting, ShAir.nl, is een initiatief van piloot Erik Kreunen en bedoeld om piloten te laten participeren in de recent geïntroduceerde PiperSport, een vliegtuig met plaats voor twee personen.
Deelnemende piloten kunnen kiezen uit twee participatievormen, waarbij wordt uitgegaan van een prijs van 65 euro per gevlogen uur.
ShAir.nl heeft haar oog laten vallen op de meest uitgebreide versie van de nieuwe PiperSport, de bijna 140.000 dollar kostende LTD. Dit eenmotorige toestel heeft een uitgebreide digitale cockpit en een automatische piloot.
Volgens ShAir.nl worden - afhankelijk van de keuze van de participant - groepen gevormd van vijf of tien piloten die de exclusieve gebruiksrechten van het betreffende toestel krijgen. Voor beide groepsgroottes is volgens Kreunen bewust gekozen. Bij een groep van vijf piloten is de beschikbaarheid per toestel groter, terwijl bij tien groepsleden de investering per toestel lager uitvalt.
ShAir.nl wordt juridisch eigenaar en beheerder van de vliegtuigen en draagt zorg voor ondermeer het administratieve beheer en het onderhoud ervan.
Participanten doen een eenmalige investering in een toestel en betalen daarnaast een maandelijks bijdrage voor zaken als stalling en verzekering. Afhankelijk van de participatie in een groep van vijf of tien vliegers, moet gedacht worden aan een maandelijks bijdrage vanaf honderd euro, aldus de .
Na toetreding kan gevlogen worden volgens een vast uurtarief van 65 euro, ter dekking van zaken als brandstof, olie, koelvloeistof en een reservering voor onderhoudsbeurten inclusief materialen.
Piper Pilots, een andere stichting met hetzelfde streven, haalde onlangs een Piper Archer II vanuit Spanje naar Nederland.
Bekijk foto's van de PiperSport op .
Van onze verslaggever
Deelnemende piloten kunnen kiezen uit twee participatievormen, waarbij wordt uitgegaan van een prijs van 65 euro per gevlogen uur.
ShAir.nl heeft haar oog laten vallen op de meest uitgebreide versie van de nieuwe PiperSport, de bijna 140.000 dollar kostende LTD. Dit eenmotorige toestel heeft een uitgebreide digitale cockpit en een automatische piloot.
Volgens ShAir.nl worden - afhankelijk van de keuze van de participant - groepen gevormd van vijf of tien piloten die de exclusieve gebruiksrechten van het betreffende toestel krijgen. Voor beide groepsgroottes is volgens Kreunen bewust gekozen. Bij een groep van vijf piloten is de beschikbaarheid per toestel groter, terwijl bij tien groepsleden de investering per toestel lager uitvalt.
ShAir.nl wordt juridisch eigenaar en beheerder van de vliegtuigen en draagt zorg voor ondermeer het administratieve beheer en het onderhoud ervan.
Participanten doen een eenmalige investering in een toestel en betalen daarnaast een maandelijks bijdrage voor zaken als stalling en verzekering. Afhankelijk van de participatie in een groep van vijf of tien vliegers, moet gedacht worden aan een maandelijks bijdrage vanaf honderd euro, aldus de .
Na toetreding kan gevlogen worden volgens een vast uurtarief van 65 euro, ter dekking van zaken als brandstof, olie, koelvloeistof en een reservering voor onderhoudsbeurten inclusief materialen.
Piper Pilots, een andere stichting met hetzelfde streven, haalde onlangs een Piper Archer II vanuit Spanje naar Nederland.
Bekijk foto's van de PiperSport op .
Van onze verslaggever