SEATTLE - Het onderzoek naar de problemen met de Boeing 787 Dreamliner gaat mogelijk nog maanden duren. Dat blijkt uit verklaringen van medewerkers van de Amerikaanse transportveiligheidsraad (NTSB). Onderzoekers buigen zich momenteel over de oorzaak van het in brand vliegen van accu's aan boord van de nieuwe toestellen van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant.
Vorige week werd bekend dat de mankementen niet door de accu's zelf worden veroorzaakt. Dat werd in eerste instantie wel verwacht, reden waarom er onderzoek werd gedaan bij de Japanse accuproducent GS Yuasa. Het probleem lijkt echter bij de elektronische systemen rondom de accu's te zitten. Die zouden hebben gefaald in de monitoring van de temperatuur van de accu's, waardoor die vlam konden vatten.
Het onderzoek verplaatste zich dan ook naar de systemen, maar door de branden zijn die dusdanig verbrand dat het zeer lastig is om uit de resten nog enige nuttige informatie te halen. "Het ergste is het als je niets vindt'', aldus John Hansman, professor in de lucht- en ruimtevaarttechniek. "En als je niets vindt, dan moet je alle mogelijke oorzaken van de incidenten corrigeren. Zelfs als er geen direct bewijs is dat het falen van een bepaald onderdeel van een vliegtuig kon leiden tot de brand.'' Dat zorgt er volgens de vliegtuigspecialist voor dat het mogelijk nog maanden duurt voordat de Dreamliners weer de lucht in kunnen.
Incidenten
In de eerste helft van januari van dit jaar brak er twee keer brand uit aan boord van een Dreamliner. Een toestel van Japan Airlines vloog in brand toen het geparkeerd stond op een vliegveld in Boston. Een vliegtuig van All Nippon Airways moest op 16 januari een noodlanding maken naar aanleiding van een brandje. Gewonden vielen er niet, maar een dag later werden wel alle Boeing 787's wereldwijd gesommeerd aan de grond te blijven, totdat de oorzaak van de mankementen is achterhaald.
Airbus, dat van plan is dezelfde type accu's te gaan gebruiken voor zijn nieuwe A350, kondigde donderdagavond laat aan dat het niet van plan is een andere producent te zoeken. Volgens de Franse fabrikant is er nog genoeg tijd om aanpassingen te doen, mochten die nodig zijn. De A350 moet medio dit jaar voor het eerst vliegen.
Airbus heeft 'plan B' voor onveilige accu's
All Nippon Airways verving accu's in Dreamliner
(c) Reismedia / ANP