AMSTELVEEN - Luchtvaartnieuws.nl sprak uitgebreid met Peter Hartman, die op 1 juli vertrekt als topman van KLM. Vandaag deel twee van het interview, over vlootvernieuwing. Opmerkelijk: een nieuwe Fokker voor de regionale vloot, van Nederlandse makelij, is door Hartman nog niet afgeschreven. Onder het bestuur van Peter Hartman (2007-2013) zette KLM een belangrijke vlootvernieuwing in.
Verdwenen zijn de Boeing 737-300 en -400, de Boeing 767 en de Fokker 100. Nieuw in de vloot na 2007 zijn de Boeing 777-300ER, de Boeing 737-700 en de Airbus A330-300. Wat er nog aan zit te komen is de uitfasering van de MD-11 in 2013 en 2014 (zes toestellen) en de aflevering van de Boeing 787 Dreamliner, vanaf 2015.
Impressie van een Boeing 787-9 in de kleuren van KLM. Foto: Boeing.
Veel lezers wilden weten waarom u geen Airbus A380 of Boeing 747-8 heeft besteld?
"Voor de A380 is nauwelijks een vervoersstroom vanaf Amsterdam te noemen die zo'n groot toestel zou rechtvaardigen, onze markt is te klein. Zelfs in een groot land als Frankrijk heeft Air France er moeite mee om twaalf A380's te vullen. Passagiers verkiezen frequentie boven grote toestellen. En wat de Boeing 747-8 betreft: die kan in zijn economics niet op tegen de Boeing 777. De Triple is gewoon het beste toestel in dat marktsegment. En uitgerekend onze partner Air France is een van de eerste en grootste gebruikers van de 777 (64 toestellen, het eerste in 1998). Air France had een zeer vooruitziende blik."
Welke vlootplannen zijn er bij dochterbedrijf Martinair Cargo?
"De vloot van zes MD-11 F's kan nog wel even mee, vervanging is nog niet aan de orde. En we hebben genoeg alternatieven achter de hand voor meer capaciteit door dry lease of wet lease. Bovendien kunnen we in de bellies van onze passagiersvliegtuigen heel veel cargo meenemen. Slechts voor een klein deel van de vracht, zo'n tien procent, heb je echt een full freighter of een 747-combi met een main deck nodig. Denk aan raceauto’s en paarden. Ik acht de kans niet groot dat er uiteindelijk geen full freighters meer binnen onze groep vliegen."
Een MD-11 van Martinair Cargo. Foto: Lars Veling.
En de regionale vloot? U lijkt nog geen besluit te hebben genomen over de opvolging van de Fokker 70.
"Nee, het is nog geen gelopen race dat het allemaal Embraers worden in plaats van Fokkers. Ik blijf vol spanning wachten of er nog een nieuwe Fokker komt. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik houd er serieus rekening mee. We worden netjes op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen rond de Fokker F-120NG door Jaap Rosen Jacobson van Rekkof. Maar we steken er geen geld in en we willen ook geen launch customer zijn. Dat is voor ons te riskant, vliegtuigen komen altijd later dan je denkt. Als een A380 en een 787 veel te laat worden opgeleverd, waarom zou deze nieuwe Fokker dan wel op tijd zijn? En met een bestelling steek je je kop in een strop. Ik wil de komst van een Fokker NG wel bevorderen door morele steun en advies te geven. Maar er zijn natuurlijk meer regional jets, dus we gaan nu nog niet zeggen welk toestel de Fokker 70 zal vervangen. Je kunt ook allemaal 737-700's nemen, dat is ook een optie. Vast staat dat we de regionale vloot op groepsniveau met Air France inrichten. In de groep hebben we meer dan 150 regional jets."
Door Lolke van der Heide en Rob Somsen
Zo moet de F120 eruit gaan zien. Foto: NG Aircraft.