KLM: Amsterdam - Madrid, 21 januari 2014

18 februari 2014

Op dinsdag 21 januari vloog ik voor het eerst sinds jaren weer eens met onze nationale trots naar Madrid Barajas Airport voor een zakelijke bespreking in Madrid. De volgende dag moest ik weer vroeg retour naar Amsterdam. Retour prijs via www.klm.nl was zo’n 400 Euro. Daarom heb ik het ticket geboekt via Air Europa. Retourprijs was ongeveer 125 Euro. Wat een verschil!

Op dinsdagmorgen had ik de UX3764 geboekt, deze vlucht wordt uitgevoerd door KLM (KL1701). Aanvankelijke vertrektijd zou 6:50 uur zijn, maar enkele weken van te voren, bleek dat KLM de eerste ochtendvlucht van 6:50 uur geannuleerd had. Daarom vloog ik om 9:35 uur naar Madrid. Dit was niet fijn omdat e.e.a. al gepland was qua afspraken en ik blijf het vreemd vinden dat enkele weken van tevoren een vlucht uit het ochtendschema wordt gehaald. Omboeken was geen optie voor mij, vandaar dat we ’s avonds maar langer zijn doorgegaan.

Enfin, op maandag kon ik niet online inchecken via de websites van zowel Air Europa als KLM. Nadat ik met Air Europa gebeld had, bleek dat online inchecken voor deze vlucht niet mogelijk was vanwege de code-share met KLM. Daarom was ik op dinsdag ruim twee uur van te voren aanwezig op Schiphol en ik heb de incheckmachine gebruikt. Ik kreeg automatisch de stoel 15A (nooduitgang) met veel beenruimte. KLM rekent daar normaal 30 euro voor, en ik kreeg deze stoel gratis. Nadeel aan deze stoel is dat de linker armleuning ontbreekt en dat de bolling van het vliegtuig enigszins de ruimte beperkt.

Veiligheidscontrole op Schiphol ging erg soepel en nadat ik nog wat stroopwafels gekocht had voor mijn Spaanse relaties (50 Euro voor 10 pakjes), ben ik naar gate C16 gegaan. Boarden ging wat rommelig, omdat de vlucht geheel vol zat en daarom e.e.a. aan handbagage alsnog naar de bagageruimte van het vliegtuig verplaatst moest worden. Ook ik werd verzocht bij de gate om mijn handbagage apart in te leveren door een medewerker van de bagage afhandeling. Gelukkig kwam er een KLM medewerkster aanlopen die alsnog mijn handbagage aan boord liet gaan. Ik ben haar nog dankbaar.

Vlucht werd uitgevoerd met een Boeing 737-800 en vertrok op tijd. Bemanning was vriendelijk en vrolijk. Interieur zag er fris uit. Bediening was zoals gebruikelijk op dit soort Europese vluchten. Een pakketje met volkoren boterhammen met een eiersalade als beleg. Op zich vind ik de Nederlandse uitstraling van zo’n lunchpakketje prima, maar de Spaanse passagiers konden dit eten niet waarderen. Vreemd is dat de Herald Tribune enkel nog in het Engels wordt uitgegeven. Vlucht ging vlot, omdat ik een Power Point presentatie aan het doornemen was.

Vlak voor de landing nog even gebruik gemaakt van het toilet. Deze was niet schoon en dus een minpunt. We landden ruim op tijd op Madrid Barajas Airport. We moesten wel een tijdje taxiën voordat we bij terminal 2 aankwamen. Al met al een prima vlucht vergelijkbaar met andere carriers zoals Swiss, Lufthansa, Austrian of British Airways. Ik blijf KLM duur vinden voor retourtickets die binnen een dag plaatsvinden. Bemanning was uitermate attent. Ik geef deze vlucht een 8.

Naam inzender bij de redactie bekend

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019