Op zondag 31 juli stond vlucht LX725 van Amsterdam naar Zurich gepland. Daarna zou ik doorvliegen naar Valencia. De vlucht vanaf Amsterdam zou om 9.45 uur vertrekken. De laatste trein die vanuit mijn woonplaats Roermond naar Schiphol ging was de trein die om half 1 ’s nachts vertrok uit Roermond, om 3 uur ’s nachts aangekomen op een erg druk Schiphol.
Enkele eettenten waren al open, verder hing er een gezellige veilige sfeer. Na een aantal uren ging ook de rest van de winkels en restaurants open, deze gingen om 6 of 7 uur open. Om 7 uur heb ik mijn koffer, die twintig kilo mocht wegen ingecheckt, bij de Swiss-balies, dit ging redelijk vlot, in het begin was er maar één balie, een tiental minuten later gingen er nog twee balies open. Na het inchecken nog even naar het panoramaterras geweest en toen door naar de security.
Ik had geboekt bij Swiss, maar op de heenweg werden mijn vluchten uitgevoerd door haar dochterondernemingen Edelweiss Air en Helvetic Airways. Om 8.40 uur kwam de vlucht uit Zürich aan bij de gate van Edelweiss Air, het was een Airbus A320. Ik zat op mijn vooraf gereserveerde plaats 34F, dat is de derde rij van achter, aan het raam. Iets later dan 9.45 uur werd het vliegtuig van de gate weg geduwd en om 9.58 uur stonden wij aan de landingsbaan te wachten tot we mochten opstijgen. De vlucht was 592 kilometer en zou ongeveer 56 minuten duren. We zouden over Utrecht-Aken-Keulen vliegen en zo door naar het oosten. We vlogen op ongeveer 6100 meter hoogte en met een snelheid van 760 kilometer per uur.
De crew bestond uit vier stewardessen, ze waren netjes gekleed. Er werd ons toe gesproken vanuit het Engels en het Duits/Zwitsers. We waren nog niet in de lucht en de crew begon al met het uitdelen van een heerlijke warme croissant, snel daarna kregen we wat te drinken en was de keus uit appelsap, sinaasappelsap, cola, koffie, thee en water. Daarna kwam de kar voor het afval, nog snel een chocolaatje werd er gegeven en toen zetten we de landing al om 10.39 uur in naar Zürich, en om 10.51 uur raakte de wielen de landingsbaan van Zürich Airport. De landing was netjes gedaan, en we werden naar de parkeerplek geleid. We stonden niet aan de gate, dus werden we met bussen naar de terminal gebracht.
Mijn vlucht naar Valencia stond pas laat op de middag gepland: ik had ruim zes uur de tijd. Ik heb toen de trein gepakt naar Zürich en daar me eventjes vermaakt. Zurich is een erg mooie stad met vele oude mooie gebouwen. Na drie uur was ik weer terug op de luchthaven en ben ik naar het panoramaterras geweest. Hier moest je twee Zwitserse frank betalen en werd je met een bus die twee keer in het uur ging naar het terras gebracht. Je had uitzicht over twee start- en landingsbanen en de terminals, dit was erg mooi en je twee frank zeker waard!
Het vliegveld van Zürich is erg groot, maar ik vond het niet overzichtelijk, veel was erg donker. Maar verder een groot vliegveld met vele leuke winkels, je komt hier een paar uur makkelijk door!
De vlucht naar Valencia zou worden uitgevoerd met Helvetic Airways, deze dochteronderneming vliegt alleen maar met hun Fokker 100. De vlucht zou om 16.55 uur vertreken en volgens schema om 19.05 uur in Valencia landen. De security was erg vlot gegaan, en ook hier geen problemen.
Als eerste aan boord gegaan van de Fokker 100, en zat weer op de derde rij van achter aan het raampje op stoel 19F, helaas met een dik kwartier vertraging vertrokken. De vlucht verliep probleemloos, nog een heerlijk broodje ham gekregen en wat drinken en natuurlijk een chocolaatje!
Al vrij vroeg zetten we de landing in en zetten we koers richting Valencia, de flaps gingen uit (deze vormen bijna een hoek van 90 graden, dus iedereen werd achter tegen zijn stoel aan gedrukt door de enorme remkracht die toen ontstond!) en op 18.59 uur kwamen die wielen na een wat rommelige landing op de grond. Ondanks vijftien minuten te laat vertrokken toch zes minuten te vroeg geland. Ook nu werd ons vliegtuig niet naar de gate gebracht, maar werden we met bussen naar de terminal gebracht. De koffers kwamen na een tijdje wachten, twintig minuten later dan de mensen er al stonden. Ik geef deze twee vluchten een 8+: goede service, netjes, fijn personeel, zeer goed.
Ben echt heel tevreden over Swiss en hun dochtermaatschappijen.
T. Van Veghel