NEW YORK - De introductie van een versie van de Airbus A380 met nieuwe motoren vindt mogelijk pas na 2022 plaats. Dat heeft Airbus-topman Fabrice Bregier gezegd tijdens een bijeenkomst van de Wings Club in New York. Bregier zei eerder deze maand dat het waarschijnlijk is dat de A380 er daadwerkelijk komt.
Met name Emirates – met 140 bestelde exemplaren verreweg de grootste A380-klant - toont interesse in de A380neo.
Maar naast een cruciale order van Emirates is het volgens Bregier essentieel dat Airbus ook andere luchtvaartmaatschappijen ervan overtuigt dat er een markt is voor ’s werelds grootste passagiersvliegtuig. De introductie van de A380neo werd verwacht in 2022 of 2023, maar dat lijkt nu dus later te worden.
De in 2007 geïntroduceerde A380 is besteld door zo’n zestien luchtvaartmaatschappijen, voornamelijk uit Azië, het Midden-Oosten en Europa. Orders uit Noord-Amerika zijn tot op heden uitgebleven. Airlines geven de voorkeur aan kleinere langeafstandsvliegtuigen met twee motoren.
De orderstroom voor zowel de A380 als de belangrijkste concurrent – de Boeing 747-8 Intercontinental - is nagenoeg opgedroogd. De ontwikkeling van een versie van de A380 met nieuwe motoren en nieuwe vleugels zou de interesse bij potentiële nieuwe klanten moeten wekken. Huidige A380-gebruikers zouden op termijn ook oudere A380's door A380neo's willen vervangen.
Met een standaardcapaciteit van meer dan vijfhonderd passagiers is de A380 groter dan elk ander passagierstoestel.