DUBLIN - De nieuwe E190-E2 presteert beter dan waar vliegtuigbouwer Embraer vooraf op had gerekend. Dat blijkt volgens de Braziliaanse vliegtuigbouwer uit de resultaten van het testvliegprogramma, dat bijna is voltooid. Zo verbruikt de E2 1,3 procent minder brandstof dan verwacht.
De E190-E2 is daarmee maar liefst 17,3 procent zuiniger dan de bestaande E190, die onder meer in gebruik is bij KLM Cityhopper. De E190-E2 verbruikt volgens Embraer bovendien tien procent minder brandstof dan de directe concurrent. Een naam noemt Embraer niet, maar de honderdzitter concurreert met name met de Sukhoi Superjet 100 en de CS100 van Bombardier.
Naast het lager dan verwacht brandstofverbruik blijkt de E190-E2 ook een betere takeoff performance te hebben dan gedacht. Dat betekent een groter vliegbereik vanaf hooggelegen luchthavens in warme gebieden, zoals Mexico City. Dat geldt ook voor vluchten vanaf luchthavens met een korte startbaan, zoals London City.
Embraer werkt nu toe naar de typecertificering voor de E190-E2. De eerste luchtvaartmaatschappij die het toestel in gebruik neemt is de Noorse regionale luchtvaartmaatschappij Widerøe, dat op 24 april de inaugurele lijndienstvlucht van Bergen naar Tromsø in de planning heeft staan.