LONDEN - Qantas wil in 2022 starten met het aanbieden van een rechtstreekse lijndienst tussen Sydney en Londen. Om de lange vlucht draaglijker te maken, kijkt de maatschappij naar ongewone oplossingen, zoals het plaatsen van bedden in een deel van het vrachtruim.
Voor de lijndienst tussen Londen en Sydney plaatst Qantas naar verwachting volgend jaar een order voor de Airbus A350-900ULR (Ultra Long Range) of de Boeing 777-8. Hoewel deze toestellen waarschijnlijk nét genoeg vliegbereik hebben om de afstand in één keer af te leggen, zal dat niet met een volle belading kunnen. Een deel van het vrachtruim blijft daardoor noodgedwongen leeg.
De Australische luchtvaartmaatschappij overweegt om toch iets met dat lege vrachtruim te doen, zo zei topman Alan Joyce dinsdag in een toespraak voor de London Aviation Club. Joyce was daar om de start van de lijndienst tussen Perth en Londen te vieren. Naast het installeren van stapelbedden ziet hij ook het maken van een ruimte voor rek- en strekoefeningen als optie, zo melden Britse media.
Hoewel de ideeën van Joyce onconventioneel zijn en zeker rond 1 april ook opvallend, zou het niet de eerste keer in de commerciële luchtvaart zijn dat het vrachtruim voor andere doeleinden dan het vervoeren van vracht wordt gebruikt. Zo heeft bijvoorbeeld Lufthansa de Economy Class-toiletten in haar Airbus A340-600’s onder het hoofddek geïnstalleerd. Passagiers kunnen deze via een trap bereiken. Ook hebben sommige airlines in het vrachtruim de rustruimte voor de bemanning.
Naast de route naar Londen, wil Qantas ook met de A350-900ULR of 777-8 rechtsreeks naar het iets dichterbij gelegen New York gaan vliegen. Momenteel wordt die stad bediend met een tussenstop in Los Angeles. Beide routes maken onderdeel uit van Project Sunrise, waarmee Qantas naar eigen zeggen de laatste barrière in de moderne luchtvaart wil slechten.