WASHINGTON D.C. - Delta Air Lines is geïnteresseerd in de aanschaf van de nieuwe 797, maar dan moet Boeing het toestel niet te capabel maken. Dat zei CEO Ed Bastian woensdag in gesprek met Air Transport World.
Bastian bedoelt daarmee dat de 797 geen kleine 787 Dreamliner moet worden met vergelijkbare prestaties, want dan zou het te zwaar en duur worden. “Een zo laag mogelijke prijs” vindt hij belangrijker. Ook moet er “een goede balans tussen vliegbereik en capaciteit” komen.
De Delta-topman lijkt daarmee op één lijn te zitten met Boeing. De vliegtuigfabrikant liet eerder al weten dat de focus bij de 797 op lage productiekosten ligt. Er komt weinig volledig nieuwe technologie in het toestel zelf, maar de productiemethode wordt 'revolutionair'.
Bastian herhaalde woensdag dat de 797 een zeer belangrijk toestel voor zijn maatschappij kan zijn. “We hebben een opvolger nodig voor onze Boeing 757’s en 767’s. Het merendeel daarvan wordt in het volgende decennium met pensioen gestuurd.”
Boeing moet nog een officieel besluit nemen over de ontwikkeling van de 797, al zijn de plannen daarover vergevorderd. Omdat de introductie van een geheel nieuw toestel miljarden dollars kost, is de fabrikant nog in gesprek met maatschappijen om te onderzoeken of er voldoende vraag is.
Als de 797 er komt, dan wordt het een klein widebodytoestel dat qua capaciteit vergelijkbaar is met de Boeing 767. Door modernere motoren, het gebruik van lichtgewichtmaterialen en een aerodynamischer ontwerp moet de 797 veel minder kerosine verbruiken.
De afbeelding boven het artikel is ter illustratie en is niet afkomstig van Boeing.