SEATTLE - Na jaren van records in productie en leveringen van de populaire Boeing 737 heeft de vliegtuigmaker uit Seattle nu te maken met leveringsproblemen. De Seattle Times meldt dat er veertig 737's op de luchthaven van Renton staan geparkeerd, wachtend op onderdelen.
Boeing maakte recent bekend het productietempo van de Boeing 737 in de fabriek in Renton te willen verhogen van 47 naar 52 vliegtuigen per maand.
Personeel
Een woordvoerder van Boeing meldt aan de krant dat er achterstand in levering is van motoren en rompen van twee belangrijke leveranciers. De LEAP-1B motoren voor de Boeing 737 MAX-modellen van fabrikant CFM International zouden weken te laat zijn. Hetzelfde geldt voor de rompen van Spirit Aero Systems uit Wichita. Daarnaast zou de vliegtuigbouwer problemen hebben om geschoold personeel aan te trekken. Een groot aantal ervaren werknemers heeft het afgelopen jaar gebruik gemaakt van een vrijwillige vertrekregeling.
Boeing heeft daarom honderden werknemers weggehaald bij andere Boeing-vestigingen rond Seattle, waaronder technici die werken aan de KC-46 tanker in de vestiging in Everett. Daarnaast wordt er actief gezocht naar nieuw personeel.
De 737 is Boeing's cashcow. Het toestel zorgt voor de helft van de omzet van de vliegtuigbouwer. Deze omzet draagt weer bij aan de research & development investering van die nodig zijn om nieuwe, stillere en zuinigere vliegtuigen te bouwen.
TUI
Een van de klanten dit jaar voor de Boeing 737 MAX is TUI fly in Nederland. De organisatie hoopt in december de eerste MAX op te halen. In januari van dit jaar haalde de organisatie de eerste MAX op voor België.