TOULOUSE - Airbus is van plan om een regionale variant van de A330neo te introduceren, zo meldt marketingdirecteur Crawford Hamilton aan persbureau Bloomberg. Het toestel moet de huidige A330 Regional opvolgen.
De Regional is bedoeld voor maatschappijen die de A330 vooral op korte en middellange routes inzetten, zoals in Azië veel gebeurt. Om zo’n variant te introduceren zijn geen grote aanpassingen nodig, het gaat slechts om wijzigingen op papier en in de software.
Door een lager maximaal startgewicht van 200 in plaats van 242 ton, en een vermindering van de maximale stuwkracht van 72.000 naar 68.000 pond, moet de A330neo Regional goedkoper in gebruik zijn. Naast een lagere aanschafprijs komt dat vooral door lagere navigatie- en landingsgelden.
Airbus wil met de A330neo Regional en de A321XLR, een A321neo Long Range met nog meer vliegbereik, het gat opvullen tussen de grootste narrowbodies en de kleinste widebodies. Voor dat middensegment overweegt Boeing de 797 te ontwikkelen.
Een definitief besluit over de ontwikkeling van de Airbus A321XLR en Boeing 797 wordt volgend jaar door de vliegtuigfabrikanten genomen.