JERUZALEM - Een flink hogere brandstofrekening en stijgende personeelskosten hebben El Al in boekjaar 2018 in de rode cijfers geduwd. De Israëlische luchtvaartmaatschappij noteerde een verlies van 52 miljoen dollar, tegen een winst van zes miljoen dollar een jaar eerder.
De brandstofkosten lagen bijna honderd miljoen dollar hoger dan in 2017. Ook ging het minimumloon omhoog, wat resulteerde in meer kosten voor salarissen. Door het vrijgeven van de luchtvaartmarkt kreeg El Al ook meer concurrentie te verduren. Daar komt bij dat Air India toestemming kreeg om op vluchten tussen India en Israël gebruik te maken van Saoedisch luchtruim, waardoor El Al, dat die toestemming niet heeft, op achterstand werd gezet. Desalniettemin stegen het aantal reizigers en de omzet, waardoor El Al positief naar de toekomst kijkt.
Door het vervangen van de Boeing 767 en 747 met de zuinige 787 Dreamliner verwacht El Al de komende jaren minder kerosine te verbruiken. Daarnaast moeten, door het moderniseren van het interieur van de Boeing 737 en 777, het aanbieden van WiFi en het verbeteren van het boordmenu meer reizigers worden getrokken.
De komst van extra Dreamliners betekent dat El Al het netwerk in 2019 flink kan uitbreiden. In de Verenigde Staten worden Las Vegas en San Francisco aan de dienstregeling toegevoegd, in 2020 gevolgd door Chicago. In Europa komen dit jaar Manchester, Lissabon en Nice bij het netwerk.
El Al vliegt dagelijks tussen Schiphol en Tel Aviv.