DUBAI - De Boeing 787-10 komt niet meer in de toekomstplannen van Emirates voor, zo blijkt uit het jaarverslag. De maatschappij tekende in 2017 een intentieovereenkomst voor veertig 787-10’s, maar zette die nooit om in een definitieve order.
Emirates verruilde begin dit jaar een groot deel van haar Airbus A380-orders voor dertig A350-900’s en veertig A330-900’s. Met de komst van die toestellen, die ongeveer evenveel passagiers kunnen vervoeren als de 787-10, zijn de Dreamliners overbodig geworden.
Zoals voorspeld, lijkt Boeing daarmee flink benadeeld te worden door het besluit van Airbus om te stoppen met de productie van de A380. De Amerikaanse fabrikant had voor de veertig 787-10’s zo’n 6 miljard dollar kunnen vangen.
Gelukkig voor Boeing kiezen veel andere maatschappijen wél voor de Dreamliner: er staan nog bijna 600 toestellen in het orderboek.
Toekomstige Emirates-vloot
Behalve de dertig A350’s en veertig A330neo’s, heeft Emirates ook nog 14 A380’s, 115 Boeing 777-9’s en 35 777-8’s in bestelling staan. In totaal worden er dus de komende jaren 234 nieuwe toestellen aan de vloot toegevoegd.