DELHI - De Indiase prijsvechter SpiceJet biedt vanaf nu een echte Business Class aan op binnenlandse vluchten. Onder de naam SpiceBiz wordt een product in de markt gezet dat meer zakenreizigers moet lokken. Saillant detail: SpiceBiz wordt mogelijk gemaakt door het wegvallen van Jet Airways.
SpiceJet profiteert optimaal van het wegvallen van Jet Airways op de Indiase markt. Zo tekende de budgetmaatschappij een belangrijke samenwerkingsovereenkomst met Emirates en wist het de hand te leggen op een flink aantal Boeing 737-800’s die voorheen voor Jet Airways vlogen.
De voormalige Jet Airways-toestellen, waarvan SpiceJet er dit jaar veertig in dienst hoopt te hebben, bieden naast Economy-stoelen ook een echte Business Class. SpiceJet greep de kans om het bestaande interieur te benutten om een eigen zakenklasse te gaan verkopen.
In plaats van de 3-3 stoelindeling in Economy staan de stoelen in Business in een 2-2 opstelling. Daardoor zit elke reiziger ofwel bij het raam, of aan het gangpad. Door extra beenruimte, een uitgebreide maaltijdservice, voorrang bij het instappen, extra ruimbagage en toegang tot de lounge hoopt SpiceJet met SpiceBiz zakenreizigers weg te lokken bij concurrenten als Air India, Vistara en GoAir.
Vooralsnog is het SpiceBiz-product beschikbaar op meer dan twintig binnenlandse routes, onder andere richting Delhi, Mumbai en Bangalore. Dat aantal bestemmingen moet worden uitgebreid naarmate er meer toestellen bij de vloot komen.
Door de introductie van SpiceBiz wordt SpiceJet niet alleen aantrekkelijker voor zakenreizigers, ook wordt de kans groter dan buitenlandse airlines met het bedrijf willen samenwerken. Zo overweegt KLM om op zoek te gaan naar een lokale partner in India.