MONTREAL – Stan Wraight, de CEO van luchtvaartconsultancy-bedrijf Strategic Aviation Solutions, heeft een open brief geschreven waarin hij KLM oproept om de Boeing 747 Combi’s langer in de vloot te houden (in plaats van tot eind maart). Volgens hem zullen de toestellen de komende tijd nog hard nodig zijn nu de wereld zucht onder de coronacrisis.
Wraight bekleedde in het verleden diverse hoge posities bij KLM. Ook was hij jarenlang de topman van de grote vrachtmaatschappij AirBridgeCargo.
Lees hieronder zijn (in het Nederlands vertaalde) boodschap voor KLM:
Een open brief aan Ben Smith, voorzitter van de Air France KLM Group en Pieter Elbers, president KLM Royal Dutch Airlines.
Beste heren,
U kent mij waarschijnlijk niet, maar ik had de eer om meer dan 32 jaar voor KLM Cargo te werken, met als hoogtepunt de wereldwijde verantwoordelijkheid voor vrachtverkoop en marketing op Schiphol. Daarvoor was ik VP-vracht- en gebiedsmanager Canada en vervolgens het Midden-Oosten, Azië en Australië.
Tijdens mijn 32 dienstjaren zag ik hoe de Boeing 747-400 Combi KLM herhaaldelijk financieel gered heeft omdat er tijdens de Golfoorlogcrisis, SARS, enz. een echt vrachtvliegtuig nodig was. Het toestel stelde ons in staat om onze operatie voort te zetten met minimaal een break-even-resultaat.
Meer dan ooit zijn deze vliegtuigen nu nodig om de humanitaire behoeften voor goederen en diensten te ondersteunen, om de supply chains open te houden, zodat de productie van kritieke gezondheidsgerelateerde goederen door kan gaan en mensen in staat gesteld worden om hun baan te behouden in alle continenten die u bedient. Het is geen verplichting, maar het is zeker iets wat u vanuit moreel oogpunt moet overwegen. De wereld zal u uiteindelijk dankbaar zijn hiervoor en ik weet dat de logistieke gemeenschap u zal steunen.
Luchtvaartmaatschappijen vliegen nu passagiers-Boeing 787’s en 777’s als vrachttoestellen om te helpen, en ik weet zeker dat u daar ook naar kijkt. Maar veel van de medische hulpgoederen die mensen willen verzenden, zijn volumetrisch (van groot volume, red.) en een deel ervan zal op het hoofddek moeten. Passagiers-787’s/777’s kunnen in het beste geval ongeveer 120 kubieke meter vervoeren.
Een 747-400M (Combi) daarentegen, die alleen voor vracht wordt gebruikt, kan zeven Q7-pallets van elk 18 kubieke meter op het hoofddek kwijt, plus mogelijk negen benedendekpallets van minimaal 10 kubieke meter elk, plus zakcontainers en bulk. Dat is gemakkelijk 230 tot 240 kubieke meter en dat zelfs met alle pax-gerelateerde EIC op zijn plaats. We haalden in het verleden regelmatig meer dan 45 ton vracht op de 14-palletversie, en als we het toestel nu en in de nabije toekomst als een puur all-cargo-alternatief gebruiken, dan zal nog meer tonnage mogelijk zijn.
Doe alsjeblieft het juiste. Wereldwijde verladers, expediteurs en gezondheidsautoriteiten zullen betalen wat nodig is om ervoor te zorgen dat u er geen geld op verliest, mocht dat een probleem zijn. En ik weet zeker dat de Nederlandse logistieke gemeenschap met haar vitale rol in de wereldhandel u hier ook in zal steunen.
We rekenen op u,
Met vriendelijke groet
Stan Wraight
Luchtvaartnieuws kijkt terug op de Boeing 747 bij KLM
KLM voert binnenkort de laatste passagiersvluchten uit met de Boeing 747. Vanwege de coronacrisis vindt het afscheid van de ‘Queen of the Skies’ ruim een jaar eerder plaats dan gepland. Een besluit dat veel KLM’ers en liefhebbers aan het hart gaat. Luchtvaartnieuws Magazine komt daarom begin april met een extra dikke 'limited edition'-uitgave vol met foto's, verhalen en interviews die in het teken staan van dit toestel. Het magazine is deze keer alleen via onze eigen webshop te bestellen en verschijnt niet in de winkel. Abonnees ontvangen het magazine vanzelfsprekend als onderdeel van het abonnement. Bestel het blad voor 31 maart aanstaande, daarna is het niet meer te koop. Of word voor 31 maart 2020 abonnee om deze uitgave te ontvangen.