DEN HAAG - Nederlandse luchtvaartmaatschappijen maken het consumenten veel te moeilijk om hun geld terug krijgen voor vluchten die vanwege de coronacrisis zijn geannuleerd. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Nederlandse maatschappijen blijven volgens de consumentenorganisatie achter bij Europese concurrenten.
Volgens een Europese verordening hebben consumenten recht op restitutie als de vervoerder de reis annuleert. Dit geldt voor het volledige bedrag, dus ook voor extra’s zoals kosten voor stoelreserveringen, bagage en boekingskosten.
Europese luchtvaartmaatschappijen als Alitalia, British Airways, easyJet, Vueling en Norwegian houden zich aan de regels, maar Nederlandse maatschappijen lappen ze volgens de Consumentenbond massaal aan hun laars. Zo krijgen klanten van TUI fly standaard een voucher als hun vlucht is geannuleerd. Het bedrijf vermeldt nergens dat consumenten ook recht hebben op terugbetaling van de kosten.
In een reactie aan de Consumentenbond zegt TUI fly passagiers wel terug te betalen als zij daarom vragen. Maar dat is onvoldoende, stelt de organisatie. Volgens de wet hebben passagiers bij annulering recht op een helder en schriftelijk overzicht van hun rechten. Dit is inclusief het recht op restitutie en de mogelijkheid om zonder meerkosten op een andere datum te reizen.
Transavia en KLM geven ook standaard een tegoedbon. Transavia biedt reizigers alleen geld terug als hun geannuleerde vlucht ná 3 juni gepland stond. Dat scheelt de maatschappij veel geld, omdat het vanaf 4 juni weer veel vluchten uitvoert.
Bij KLM krijgen alleen consumenten die van of naar China, Israël, de VS of Zuid-Korea zouden vliegen op verzoek geld terug. Dit geldt ook voor passagiers van wie de vlucht na 14 mei is geannuleerd. Corendon biedt de restitutie-optie eveneens pas vanaf 14 mei.
KLM-vouchers
De Consumentenbond is ook kritisch over de vouchers van KLM. Verplichte toeslagen voor de boeking (10 euro), ruimbagage (50 tot 100 euro) en stoelreserveringen zijn niet bij de vouchers inbegrepen. Om ook die kosten terug te krijgen, moesten consumenten tot 3 juni aparte vouchers aanvragen. KLM zegt dat nu te hebben opgelost.
Corendon, Transavia en TUI fly zouden ook in strijd met de wet handelen bij omboeken. Volgens de Europese Verordening moeten reizigers een reisdatum kunnen wijzigen zonder extra te betalen. Bij KLM kan dat, maar bij Corendon, Transavia en TUI fly moeten passagiers bijbetalen als hun vlucht op een andere datum duurder is.