PARAMARIBO - Hoewel de Boeing 777-200ER van de SLM nu luchtwaardig is verklaard, ontbreekt nog altijd een ETOPS-certificering. Daarom moet de Surinaamse maatschappij een flink stuk omvliegen als de Boeing wordt ingezet op de route naar Schiphol.
Dat bevestigt SLM-directeur Radjesh Radjkoemar tegenover De Ware Tijd. Volgens hem levert het een extra vliegtijd van anderhalf uur op richting Schiphol, maar volgens deskundigen die de krant heeft geraadpleegd zou het zelfs om drie uur extra gaan.
Door het gebrek aan een ETOPS-certificering (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) mag de Triple Seven niet over stukken van de Atlantische Oceaan vliegen waar geen uitwijkluchthaven in de buurt is. Zo kan het toestel niet de kortste route vliegen.
Bij de vliegtuigen die de SLM voorheen inzette op de lijndienst naar Schiphol (Airbus A340, Boeing 747) speelde dit probleem niet, omdat die viermotorig zijn en dus geen ETOPS-certificering nodig hebben. Bij vier motoren is het minder problematisch als één van de motoren kapotgaat.
'Oorzaak CASAS en corona'
Radjkoemar wijt het ontbreken van een ETOPS-certificering voor de Triple Seven aan de coronacrisis en aan de Surinaamse luchtvaartautoriteit CASAS. De SLM zou er zelf niet schuldig aan zijn. "Laat dit duidelijk zijn, dit heeft te maken met de Covid-situatie en met CASAS.”
Volgens de SLM-directeur is er alleen nog een 'flight-SIM'-demonstratie nodig. Die zou in Miami plaatsvinden, omdat CASAS daarvoor zelf niet genoeg expertise heeft, maar dat kan door corona niet doorgaan. “CASAS is nu bezig te kijken hoe die expertise in Nederland aan te trekken."
"De machine is nu dus non-ETOPS gecertificeerd en daarvoor heeft CASAS geen expertise nodig", zegt Radjkoemar. Waarschijnlijk wordt de Boeing vanaf september ingezet naar Schiphol, maar dus voorlopig met een omweg. Het is niet duidelijk hoe lang dit gaat duren.
Zoveelste tegenslag
De ETOPS-kwestie is de zoveelste tegenslag bij de certificering van de Boeing 777. Het voormalige Singapore Airlines-toestel, dat tijdelijk geleasd wordt tot een Boeing 787 de vloot komt versterken, had eigenlijk al begin dit jaar in dienst moeten komen.
De SLM maakt nu al maandenlang gebruik van dure wetleasetoestellen voor de route naar Schiphol. Momenteel wordt een Airbus A340 van Air Belgium ingezet.