FARNBOROUGH - De aantijgingen dat passagiersrechten zouden zijn geschonden tijdens de coronacrisis, en dat staatssteun zou zijn misbruikt, zijn vals. Dat stelt de vereniging van Europese regionale luchtvaartmaatschappijen (ERA).
De bezwaren die de Europese Rekenkamer eerder deze week aanvoerde gelden niet voor zestig kleine en middelgrote luchtvaartmaatschappijen, zo betoogt ERA. Die kregen geen overheidssteun maar gaven passagiers wel hun tickets terug in de vorm van vouchers, een noodzaak door een gebrek aan cash.
De Europese Rekenkamer beweert dat Europese luchtvaartmaatschappijen miljarden aan staatssteun hebben ontvangen. Dat noemt de ERA (voluit de European Regions Airline Association) een ‘enorme generalisatie’. Grote flag-carriers kregen geld om te kunnen blijven vliegen, maar ‘veel van onze leden, 60 middelgrote en kleinere luchtvaartmaatschappijen, kregen niets, en staan daardoor nog steeds op de rand van de afgrond’.
De Europese Rekenkamer had specifieke airlines moeten noemen, aldus de ERA, en niet alle maatschappijen over een kam mogen scheren.
ERA-voorzitter Montserrat Barriga zegt: “Dit rapport van de Rekenkamer is unfair en stelt de hele branche in een kwaad daglicht. Veel van onze airline-leden zijn dag en nacht bezig met het reorganiseren van hun vloot, hun personeelsbestand en hun werkwijze, terwijl ze vrijwel geen inkomsten hebben. En dan worden ze ervan beticht de rechten van hun passagiers te hebben geschonden.”