HONGKONG - Cathay Pacific blijft last houden van de zeer strenge reisregels in Hongkong. De luchtvaartmaatschappij vervoerde het afgelopen halfjaar 96 procent minder passagiers dan normaal, en leed een verlies van omgerekend 833 miljoen euro.
Ten opzichte van de eerste zes maanden van 2020, toen een negatief resultaat van ruim een miljard euro werd genoteerd, wist Cathay Pacific zich door kosten te besparen iets te verbeteren. Toch blijft de situatie penibel.
“De coronacrisis blijft de moeilijkste periode uit onze geschiedenis. Het opduiken van nieuwe varianten van het virus leidde tot het aanscherpen van de reisbeperkingen in Hongkong en diverse andere belangrijke markten. De maatregelen beperkten ons in de mogelijkheid om passagiers en vracht te vervoeren, waardoor we minder vlogen en meer geld verbruikten”, aldus topman Patrick Healy.
Om de bestemmingen die nog wél kunnen worden aangevlogen te bedienen introduceerde Cathay Pacific speciale roosters, waarbij bemanningsleden drie weken dienst hebben en daarna veertien dagen in quarantaine gaan. “Dat legde wel extra druk op ons personeel en hun families.”
Op dit moment voert Cathay Pacific relatief weinig vluchten uit. “We hopen in het vierde kwartaal zo’n dertig procent van onze gebruikelijke capaciteit in te kunnen zetten. We houden het volste vertrouwen in de lange termijn.”