EINDHOVEN - De Koninklijke Luchtmacht neemt donderdag afscheid van haar laatste KDC-10 met een afscheidsrondje boven Nederland. Het driemotorige tanker/transporttoestel vertrekt vanaf thuisbasis Eindhoven een vliegt onder meer over vijf militaire vliegbases, Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.
Met de uitfasering van de McDonnell Douglas KDC-10 met de registratie T-235 en de naam ‘Jan Scheffer’ komt er na bijna 49 jaar een eind aan de onafgebroken inzet van de iconische DC-10 in Nederland. De KDC-10 wordt bij de Koninklijke Luchtmacht vervangen door de Airbus A330MRTT, waarvan er in Europees NAVO-verband negen stuks zijn aangeschaft.
KLM nam eind 1972 de eerste Nederlandse DC-10 in ontvangst. In totaal vloog de maatschappij met twaalf stuks op haar intercontinentale routenetwerk. Het type bleef tot medio jaren negentig in KLM-dienst en werd vervangen door de van de DC-10 afgeleide MD-11.
Martinair ontving in 1973 haar eerste DC-10 en had er door de jaren heen vijf in dienst voor passagiers- en vrachtvluchten. Twee DC-10’s werden in 1995 overgedragen aan de Koninklijke Luchtmacht voor ombouw tot tanker/transportvliegtuig, waaronder de latere T-235.
De afscheidsvlucht vertrekt volgens de huidige planning op 7 oktober om 11.00 uur vanaf vliegbasis Eindhoven, om 13.00 uur moet het toestel daar weer terugkeren. Er wordt gevlogen op een hoogte van 600 tot 1200 meter.