CHICAGO - United Airlines neemt de Boeing 777’s die op last van de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA sinds februari aan de grond worden gehouden pas volgend jaar weer in dienst. De toestellen ondergaan een uitgebreide inspectie nadat eerder dit jaar een motor in brand vloog.
Tijdens een vlucht van Denver naar Honolulu brak in februari een turbineblad van een motor van een Triple Seven af, waardoor grote brokstukken naar beneden vliegen en er vlammen uit de motor sloegen. Het toestel maakte een geslaagde noodlanding, maar de FAA eiste dat alle 52 toestellen die met Pratt & Whitney PW4000-motoren zijn uitgerust extra werden geïnspecteerd.
United hoopte dat de inspecties dit jaar zouden zijn afgerond, maar in een toelichting op de kwartaalcijfers meldt het bedrijf nu dat het 2022 wordt voordat de toestellen weer vliegen. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij kan de capaciteit goed gebruiken, nu er weer meer gevlogen wordt naar onder andere Europa en Azië.
De betrokken vliegtuigen vormen een kwart van de totale widebody-vloot van United, dat als enige Amerikaanse luchtvaartmaatschappij de PW4000 gebruikt als krachtbron voor de Boeing 777.