STOCKHOLM - Vattenfall, SAS, Shell en LanzaTech gaan gezamenlijk onderzoeken of het mogelijk is om op grote schaal ’s werelds eerste synthetische sustainable aviation fuel (SAF, ofwel biokerosine) te gaan produceren. Dat zou moeten gebeuren met de LanzaJet ‘Alcohol to Jet’-technologie, in Zweden.
In plaats van het gebruik van fossiele materialen in het productieproces zou de synthetische SAF moeten worden gemaakt van fossielvrije elektriciteit en gerecyclede carbondioxide, afkomstig uit stadsverwarming.
Het doel van deze onderneming is om in een nieuw te bouwen fabriek 50.000 ton synthetische SAF per jaar te produceren, op voorwaarde dat uit het aanstaande experiment blijkt dat de investering rendabel te krijgen is.
Synthetische SAF, in ingenieurskringen ook wel electrofuel genoemd, wordt gemaakt met de LanzaJet ‘Alcohol to Jet’-technologie. Die is ontwikkeld door LanzaTech en het Amerikaanse overheidsinstituut Pacific Northwest National Laboratory.
Mocht de productie tot volle wasdom komen, dan zou de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS er 25 procent van haar in 2030 benodigde SAF uit kunnen putten.
Vooralsnog zijn de vooruitzichten ‘veelbelovend’, zo laat SAS weten. De nieuwe fabriek, die gepland staat aan de Zweedse oostkust bij Forsmark, zou tussen 2026 en 2027 in gebruik moeten worden genomen.