HAMBURG - Airbus heeft de eerste A321 Xtra Long Range geassembleerd in de fabriek in Hamburg, zo laat de vliegtuigfabrikant weten. De planning ligt nog op schema om in 2022 de eerste testvluchten uit te voeren en in 2023 de levering aan klanten te beginnen.
Airbus bouwt in totaal drie testvliegtuigen om de XLR te certificeren. De MSN11000, zoals het productienummer van dit toestel luidt, is daarvan het eerste exemplaar. Pas in 2023 komt de serieproductie van de Xtra Long Range-variant op gang.
Het belangrijkste verschil met andere versies van de A321neo is de nieuwe Rear-Centre-Tank (RCT) van Premium Aerotec. Door de extra 12.900 liter kerosine die daarin meekan, krijgt de XLR een vliegbereik van maar liefst 8700 kilometer. Dat is grosso modo het equivalent van 10 uur vliegen.
Tot nu is de A321neo Long Range (zonder Xtra) de A321 met het grootste vliegbereik. Die komt 7400 kilometer ver, en wordt al door maatschappijen als La Compagnie en JetBlue ingezet op trans-Atlantische vluchten. De XLR kan dus nog 1300 kilometer verder vliegen.
Tot de maatschappijen die de XLR besteld hebben, behoren onder meer United Airlines, American Airlines, JetBlue, Qantas, Wizz Air, Iberia en Aer Lingus. In Nederland zijn er nog geen klanten voor dit type: KLM en Transavia besluiten binnenkort over de vernieuwing van hun narrowbody-vloot.
Routes die mogelijk zijn met de A321XLR: