NEW YORK - JetBlue staakt de juridische procedure tegen de Nederlandse staat om historische slots op Schiphol op te eisen. De Amerikaanse maatschappij wil op constructieve wijze met slotcoördinator ACNL in gesprek blijven over capaciteit op Schiphol. Dat heeft JetBlue op 5 juni geschreven in een brief aan het Amerikaanse ministerie van verkeer (Department of Transportation).
JetBlue had dit voorjaar via het Amerikaanse ministerie een klacht ingediend tegen Nederland, omdat ACNL consequent weigerde om voormalige slots van Flybe en Aeroflot beschikbaar te stellen. De Amerikanen stelden dat de weigering in strijd was met een internationaal luchtvaartverdrag over eerlijke concurrentie. JetBlue wilde dat het DoT namens haar en andere Amerikaanse airlines de rechtszaak zou aanspannen.
Inmiddels ligt de situatie anders. ACNL heeft eind maart alsnog slots aan JetBlue toegewezen. Op 29 augustus begint de maatschappij met vluchten van New York JFK naar Amsterdam en vanaf 20 september vanaf Boston. Hoewel de slots alleen voor de zomerperiode tot eind oktober waren toegekend, bood JetBlue toch ook vluchten aan voor het komende winterseizoen.
Zomerslots 2024 onzeker
In de brief van vorige week meldt JetBlue dat de slots voor de winter zeker zijn, maar dat ACNL nog geen garantie kan afgeven voor het zomerseizoen 2024 vanaf eind maart. JetBlue kan zich in elk geval niet beroepen op historische rechten. Hoewel de juridische procedure daar nu juist over zou gaan, schrijft JetBlue nu dat zij afziet van de rechtszaak.
“Natuurlijk zal JetBlue niet weten of zij de noodzakelijke slots krijgt om de operaties ook in de zomer 2024 te kunnen voortzetten, voordat de deadline voor het ministerie in de klachtenprocedure is verstreken. Om die reden en om de beperkte middelen van het ministerie niet te belasten, verzoekt JetBlue het ministerie om de procedure te staken,” aldus de brief.
JetBlue maakt daarbij wel het voorbehoud om alsnog een klacht in te dienen tegen de Nederlandse staat, “mocht de Nederlandse regering een ongerechtvaardigde of onredelijke beperking opleggen aan JetBlue's voortdurende toegang tot AMS voor het zomerseizoen van 2024 en daarna.” De inzet van de airline is om op een constructieve manier met ACNL te blijven praten over de slots voor het volgende zomerseizoen.
Zorgen over Schiphol blijven
De maatschappij voegt er aan toe dat het terugtrekken van de rechtszaak niet betekent dat er geen zorgen zijn over haar positie op Schiphol. Net als de gehele luchtvaartsector maakt JetBlue zich zorgen over de voorgenomen vermindering van de capaciteit op Schiphol. Op 21 juni dient het hoger beroep van de Nederlandse staat tegen de uitspraak van de rechtbank Haarlem in april. Die oordeelde dat de staat de vermindering tot 460.000 vliegbewegingen per komend november niet juist had onderbouwd.
JetBlue is één van de maatschappijen die de Staat had aangeklaagd. “De controverse is actueel en de uitkomst is onzeker.” De airline roept het DoT op te blijven opkomen voor de belangen van de Amerikaanse maatschappijen.