BRISBANE - Virgin Australia heeft twee Boeing 737-800’s aan de grond gehouden omdat er motoronderdelen met vervalste certificaten inzaten. Eén daarvan is na vervanging inmiddels weer in de lucht. De onderdelen zouden afkomstig zijn van het Britse bedrijf AOG Technics, dat enkele weken geleden een schandaal veroorzaakte doordat bleek dat het onderdelen leverde met vervalste certificaten (zogeheten Authorized Release Certificates).
Het gaat om onderdelen voor de CFM56, ‘s werelds meest verkochte straalmotor. Deze zitten veelal op type vliegtuigen die een groot deel van de mondiale vloot uitmaken, zoals de Boeing 737NG en de Airbus A320CEO. Bij Virgin Australia ging het specifiek om een turbineschoep en een straalbuis, meldt persbureau Bloomberg.
Nadat fabrikanten en toezichthouders alarm sloegen over AOG Technics is er wereldwijd geprobeerd de door het Britse bedrijf verspreide onderdelen te traceren. Ook het Amerikaanse Southwest heeft twee verdachte onderdelen gevonden. CFM meldde vorige week dat er al 68 motoren zijn opgespoord. Het is niet duidelijk om hoeveel onderdelen en motoren het in totaal gaat. CFM is een rechtszaak gestart tegen AOG om daarover meer informatie te krijgen.
AOG Technics leverde de onderdelen niet aan CFM zelf, maar aan onderhouds- en luchtvaartmaatschappijen voor het onderhoud van bestaande vliegtuigen.