In de bagagehal op Schiphol hebben medewerkers van Aviapartner de eerste nieuwe bagagerobot structureel in gebruik genomen. De robot neemt het fysiek zware deel van bagageafhandeling, het tillen van de koffers, over van het personeel.
Schiphol heeft negentien robots gekocht na positieve ervaringen van medewerkers tijdens een proef eerder dit jaar. Daarnaast heeft de luchthaven een belang van tien procent genomen in het bedrijf dat de robots maakt, COBOT Lift, om een snelle uitrol en opschaling op Schiphol te waarborgen.
In het afgelopen half jaar zijn de bagagerobots in een hoog tempo speciaal voor Schiphol ontwikkeld. Omdat de medewerker en de robot samenwerken, verwacht de luchthaven dat de robot bij gebruik op grote schaal minstens tachtig tot negentig procent van alle bagagestukken probleemloos kan tillen. Deze zomer werd er voor het eerst een proef gedaan, waarna de luchthaven besloot versneld robots te kopen. Nu is de eerste bagagerobot in gebruik genomen.
Uitbreiding
Het aantal robots wordt stapsgewijs uitgebreid. De volgende vijf robots komen komende maand naar de luchthaven om geïnstalleerd te worden. Daarmee zet Schiphol samen met de afhandelbedrijven stappen om de fysieke belasting voor bagagemedewerkers naar beneden te brengen, zoals ook wordt geëist door de Arbeidsinspectie.
CEO Ruud Sondag zei eerder: “Mensen moeten weer centraal staan op Schiphol en daarom is het belangrijk dat we de arbeidsomstandigheden van bagagemedewerkers verbeteren. Deze robots doen dat. Het zijn de beste die wereldwijd beschikbaar zijn en uit de tests die we hebben gedaan blijkt dat het collega’s in de bagagehallen echt ontlast. Het gebruik van de bagagerobot is onderdeel van ons werk om in april 2024 op elke werkplek een goede tilhulp te hebben.”
Trots
Erik de Goeij, Managing Director van Aviapartner Nederland, is trots op het project, dat een onderdeel is van de diverse geplande verbeteringen: “De medewerkers van Aviapartner die direct met de robot gaan werken hebben hun training inmiddels afgerond en in de komende periode zullen ook onze andere medewerkers deze training volgen. De ingebruikname van de eerste COBOT is een belangrijke stap in het transitieproces van fysieke bagageafhandeling naar het beheren en bedienen van een robot.”
Hij vervolgt: “De afgelopen tijd hebben we veel ervaring kunnen opdoen door de COBOT te gebruiken bij de afhandeling van echte vluchten. Met deze kennis en de gedane aanpassingen hebben we grote stappen gezet in het ontlasten van medewerkers en het automatiseren van bagageafhandeling. Gelet op de positieve reacties van onze medewerkers zien wij de verdere uitrol van de COBOT met veel vertrouwen tegemoet.”