De Indonesische autoriteiten hebben Lion Air toegestaan drie toestellen van het type Boeing 737 MAX 9 weer in dienst te nemen, zo is donderdag bekendgemaakt. De vliegtuigen stonden sinds 6 januari aan de grond na een incident met een soortgelijk type van Alaska Airlines, een dag eerder.
Volgens een mededeling van het ministerie van Transport in Jakarta is uit onderzoek gebleken dat de MAX 9's van Lion Air een andere configuratie hebben dan het vliegtuig van Alaska Airlines.
Terwijl de MAX 9 van Lion Air een “mid cabin emergency exit door type II" heeft, ging het bij Alaska Airlines om een “mid exit door plug". Oftewel: geen deurplug, maar een functionerende nooddeur. De Indonesische autoriteiten hebben de MAX 9 daarom weer vrijgegeven en Lion Air heeft de drie toestellen inmiddels weer in actieve dienst.
Waarom Indonesië zo veel tijd nodig had om dit vast te stellen, is niet duidelijk. Zo was het bij Corendon Dutch Airlines al meteen duidelijk dat ze geen deurplugs in hun MAX 9's hebben en er daarom gewoon mee door konden blijven vliegen.
MAX 8
Mogelijk is Indonesië extra voorzichtig in deze zaak omdat eind 2018 een Boeing 737 MAX 8 van Lion Air vlak na vertrek neerstortte, waarbij alle 189 inzittenden omkwamen. Ruim vier maanden later crashte een MAX 8 van Ethiopian Airlines onder soortgelijke omstandigheden en werden de MAX'en ruim anderhalf jaar aan de grond gehouden.
Een Lion Air MAX 9: