Delta Air Lines verwacht dat de Boeing 767-300ER’s vanaf 2028 niet meer op longhaul-vluchten worden ingezet en in 2030 helemaal uit de vloot zijn. Daarmee gaan ze vijf jaar later weg dan Delta nog aan het begin van de coronacrisis verwachtte (2025). De Amerikanen hebben nog geen concrete plannen om ook de jongere, grotere Boeing 767-400ER’s met pensioen te sturen.
Financieel directeur Dan Janki en president Glen Hauenstein gaven dit aan tijdens een earnings call na de presentatie van de jaarcijfers afgelopen vrijdag. Delta is ’s werelds grootste operator van passagiers-767’s, met 44 Boeing 767-300ER’s en 21 Boeing 767-400ER’s.
Vrijdag maakte Delta ook bekend dat ze 20 Airbus A350-1000’s bestelt, voor levering vanaf 2026. Die zullen niet direct de 767’s vervangen (daarvoor zijn ze te groot), maar wel indirect door ruimte in de vloot vrij te maken. Zo kunnen de A350’s bijvoorbeeld bepaalde lijndiensten overnemen van de Airbus A330’s, en laatstgenoemde kunnen dan weer doorschuiven naar 767-routes.
De kans is groot dat de A350-1000’s naar Schiphol komen, want één van de routes waarop de maatschappij ze wil gaan inzetten is Atlanta – Amsterdam. Momenteel zet Delta, dat na KLM de grootste longhaul-airline is op Schiphol, op bijna alle vluchten naar de Nederlandse luchthaven Airbus A330’s in (de A330-300 en A330-900). Daarnaast komt ook dagelijks de A350-900.
Op de enige lijndienst naar Brussel, vanuit New York JFK, wordt van de Boeing 767-300ER gebruikgemaakt.