De FAA heeft woensdag bekendgemaakt de verkeersleiding van Newark Airport bij New York in juni te verplaatsen naar de luchthaven van Philadelphia. Reden is een gebrek aan staf op Newark in combinatie met grote verkeersdrukte: Amerikaanse maatschappijen verwachten komende zomer alle vervoerscijfers te zullen breken.
Newark Liberty International Airport verwerkte in 2023 bijna vijftig miljoen passagiers en was daarmee na John F. Kennedy International Airport (62 miljoen) de tweede luchthaven van New York. Samen met de LaGuardia (32 miljoen passagiers) kwamen de drie airports uit op recordhoogte en naar verwachting zal het aantal reizigers in 2024 nog hoger uitvallen.
De infrastructuur kan deze influx aan passagiers niet overal aan, de luchthavens - ook elders in de Verenigde Staten - kampen met gebrek aan ruimte en personeel. Vooral bij de verkeersleiding is de situatie nijpend, met aanhoudend te weinig luchtverkeersleiders. Op sommige ATC-centra is het personeel verplicht overuren te maken, vaak resulterend in een zesdaagse werkweek.
Phili
Luchtvaartautoriteit FAA heeft nu besloten de New York Terminal Radar Approach Control (TRACON) te verplaatsen naar de toren van Philadelphia Airport, 150 kilometer naar het zuiden, waar wel voldoende staf aanwezig is. Verscheidene verkeersleiders van Newark verhuizen mee. Een luchtgebied van 250 vierkante kilometer zal dan onder ‘Phili’ komen te vallen.
De FAA reageert hiermee op klachten van airlines over lange vertragingen. United Airlines gebruikt Newark als hub, maar moest in het zomerseizoen van 2023 flink schrappen in de dienstregeling wegens gebrek aan capaciteit bij de verkeersleiding.
Newark is slot-gecoördineerd en maatschappijen als United zouden daarom slots kunnen verliezen als ze niet minimaal 80 procent van het toegewezen aantal gebruiken. De FAA heeft gezien de congestie hier een uitzondering voor gemaakt door dit percentage te verlagen.