TOUSSUS-LE-NOBLE - De nieuwe Franse vliegtuigfabrikant Cobalt Aircraft Industries zal tijdens de EAA AirVenture die eind juli in het Amerikaanse Oshkosh gehouden wordt, een nieuwe eenmotorig vliegtuig introduceren. Dit opmerkelijke kunststoffen toestel, de Cobalt Co 50, gaat plaats bieden aan vijf personen en moet nog dit jaar vliegen.
Bij de Co 50 is de motor aan de achterzijde van het toestel geplaatst. Cobalt koos voor een 350 pk sterke zuigermotorvariant van Teledyne Continental Motors (TCM).
Volgens de fabrikant zijn met het toestel kruissnelheden van ruim 450 kilometer per uur mogelijk. De Co 50 moet een vliegbereik krijgen van ruim 2.130 kilometer
Bij de Co 50 worden aan de voorzijde van de romp kleine vleugeltjes aangebracht. Deze zogeheten canards verbeteren de stabiliteit van een vliegtuig bij lage snelheden.
Cobalt wil met de Co 50 een vuist maken tegen snelle reisvliegtuigen als de SR22 van Cirrus Aircraft en de Corvalis-varianten van Cessna. Het nieuwe toestel moet niet alleen snel worden, maar ook comfortabel. Cobalt ontwierp voor de Co 50 daarom onder andere een 1,34 meter brede cabine.
Bekijk een impressie van de Cobalt Co 50 op .
Van onze redactie
Bij de Co 50 is de motor aan de achterzijde van het toestel geplaatst. Cobalt koos voor een 350 pk sterke zuigermotorvariant van Teledyne Continental Motors (TCM).
Volgens de fabrikant zijn met het toestel kruissnelheden van ruim 450 kilometer per uur mogelijk. De Co 50 moet een vliegbereik krijgen van ruim 2.130 kilometer
Bij de Co 50 worden aan de voorzijde van de romp kleine vleugeltjes aangebracht. Deze zogeheten canards verbeteren de stabiliteit van een vliegtuig bij lage snelheden.
Cobalt wil met de Co 50 een vuist maken tegen snelle reisvliegtuigen als de SR22 van Cirrus Aircraft en de Corvalis-varianten van Cessna. Het nieuwe toestel moet niet alleen snel worden, maar ook comfortabel. Cobalt ontwierp voor de Co 50 daarom onder andere een 1,34 meter brede cabine.
Bekijk een impressie van de Cobalt Co 50 op .
Van onze redactie