SEATTLE - Donderdag (15 juli) was het vijftig jaar geleden dat de Boeing 367-80, beter bekend als 'Dash 80', voor het eerst het luchtruim koos. Dit toestel was bedoeld als een militair tankvliegtuig en leidde tot de KC-135. Maar de Dash 80 groeide ook uit tot de Boeing 707, het eerste straalverkeersvliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigbouwer.
Boeing nam halverwege de jaren vijftig een grote gok en investeerde, zonder dat ook maar één toestel besteld was, een bedrag dat gelijkwaardig was aan de complete winst sinds de tweede wereldoorlog in de Dash 80. In augustus 1954 was de Amerikaanse luchtmacht de eerste klant en bestelde de KC-135; Pan Am was de eerste civiele klant voor de 707. Uiteindelijk verkocht Boeing tussen 1958 en 1994 ruim duizend 707's in de diverse uitvoeringen.
Tegenwoordig staat de Dash 80 tentoongesteld in het Steven F. Udvar-Hazy Center van het Smithsonian National Air and Space Museum, vlakbij Washington-Dulles International Airport. Daar is het toestel in augustus 2003 heen gevlogen. De Dash 80 is gerestaureerd door Boeing-personeel.
Boeing nam halverwege de jaren vijftig een grote gok en investeerde, zonder dat ook maar één toestel besteld was, een bedrag dat gelijkwaardig was aan de complete winst sinds de tweede wereldoorlog in de Dash 80. In augustus 1954 was de Amerikaanse luchtmacht de eerste klant en bestelde de KC-135; Pan Am was de eerste civiele klant voor de 707. Uiteindelijk verkocht Boeing tussen 1958 en 1994 ruim duizend 707's in de diverse uitvoeringen.
Tegenwoordig staat de Dash 80 tentoongesteld in het Steven F. Udvar-Hazy Center van het Smithsonian National Air and Space Museum, vlakbij Washington-Dulles International Airport. Daar is het toestel in augustus 2003 heen gevlogen. De Dash 80 is gerestaureerd door Boeing-personeel.