WILLEMSTAD - Vluchten van Dutch Caribbean Airlines (DCA) worden voortaan op Schiphol aan scherpere veiligheidscontroles onderworpen. Dat meldt het Antilliaans Dagblad. Deze maatregel volgt na twee incidenten binnen een week met twee in Portugal geleasde Lockheed L-1011 Tristars, die de Antilliaanse maatschappij gebruikt op vluchten tussen Curaçao en Amsterdam.
Zowel vorige week op Schiphol als dit weekeinde op Curaçao moest een Tristar na een motorbrand de start afbreken. In beide gevallen ging dit gepaard met schade aan het landingsgestel (klapbanden) en de remmen. Het toestel dat momenteel op Schiphol staat wordt aan een inspectie onderworpen door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Samen met de Portugese luchtvaartautoriteiten wordt op de reparatie van de Lockheed toegezien. Inmiddels heeft ook Omayra Leeflang, de Antilliaanse minister van Verkeer, een onderzoek ingesteld naar de veiligheid van de vloot.
DCA gebruikt de Tristars sinds het faillissement van Sobelair, dat een Boeing 767-300 in DCA-beschildering vloog op de route Curaçao-Amsterdam. De twee Tristars zijn eigendom van het Portugese Luzair, dat de toestellen in december van het eveneens Portugese Air Luxor kocht. De L-1011-500's (CS-TMP en CS-TMR) werden respectievelijk in 1983 en 1985 afgeleverd. In totaal zijn 250 Tristars gebouwd.
Zowel vorige week op Schiphol als dit weekeinde op Curaçao moest een Tristar na een motorbrand de start afbreken. In beide gevallen ging dit gepaard met schade aan het landingsgestel (klapbanden) en de remmen. Het toestel dat momenteel op Schiphol staat wordt aan een inspectie onderworpen door de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Samen met de Portugese luchtvaartautoriteiten wordt op de reparatie van de Lockheed toegezien. Inmiddels heeft ook Omayra Leeflang, de Antilliaanse minister van Verkeer, een onderzoek ingesteld naar de veiligheid van de vloot.
DCA gebruikt de Tristars sinds het faillissement van Sobelair, dat een Boeing 767-300 in DCA-beschildering vloog op de route Curaçao-Amsterdam. De twee Tristars zijn eigendom van het Portugese Luzair, dat de toestellen in december van het eveneens Portugese Air Luxor kocht. De L-1011-500's (CS-TMP en CS-TMR) werden respectievelijk in 1983 en 1985 afgeleverd. In totaal zijn 250 Tristars gebouwd.