DEN HAAG / SCHIPHOL - Op 2 september worden de gevolgen van de invoerfout van Schiphol Group en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hersteld. Dat meldt het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Tegelijkertijd worden de aangepaste westelijke uitvliegroutes van de Polderbaan bij Spaarndam in gebruik genomen.
De gewijzigde luchthavenbesluiten voor Schiphol zijn na advies van de Raad van State vastgesteld en worden op 30 augustus gepubliceerd. Hiermee is de reparatie van de invoerfout een feit.
Vanaf 2 september het vliegverkeer op Schiphol afgehandeld worden binnen de nieuwe grenswaarden. In de praktijk betekent dit dat onder de oostelijk uitvliegroute van de Zwanenburgbaan een hogere geluidbelasting wordt toegestaan, met name in de piekuren. De Zwanenburgbaan zal nog steeds minder worden gebruikt dan bij het oude vierbanenstelsel en blijft ’s nachts gesloten voor startend en landend verkeer.
Spaarndam
Door de nieuwe vliegroute zal het vliegverkeer minder dicht over Spaarndam vliegen. Schiphol en LVNL namen vorig jaar het initiatief om de westelijke vliegroutes vanaf de nieuwe Polderbaan bij Spaarndam aan te passen, en hebben alternatieven voor de vliegroute uitgewerkt. De Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) heeft deze nader bestudeerd en een voorkeur uitgesproken. Die voorkeursvariant is nu vastgesteld.
De rekenfout van Schiphol en LVNL kwam in juni vorig jaar aan het licht. De grenswaarden uit de nieuwe Wet luchtvaart bleken vastgesteld op een niet realistische verdeling van het vliegverkeer over de twee noordelijke startbanen van Schiphol, de nieuwe Polderbaan en de Zwanenburgbaan.
Twee van de 35 grenswaarden bleken te laag, drie te hoog. Uit onderzoek bleek dat vasthouden aan de grenswaarden geen reële optie was. Niet alleen was de beoogde groei van de luchtvaart binnen de grenswaarden uitgesloten, er zou zelfs sprake zijn van een teruggang in beschikbare capaciteit van de luchthaven. Dit zou tot een grote schadepost voor Schiphol en hoofdgebruiker KLM kunnen leiden. Gevreesd werd voor wel 500 miljoen euro.
Het Kabinet en de Tweede Kamer besloten daarom dat de invoerfout moest worden hersteld, binnen de wettelijke veiligheids- en milieunormen. Daarvoor is een volledige milieueffectprocedure doorlopen, aldus het ministerie.
Zie ook:
De gewijzigde luchthavenbesluiten voor Schiphol zijn na advies van de Raad van State vastgesteld en worden op 30 augustus gepubliceerd. Hiermee is de reparatie van de invoerfout een feit.
Vanaf 2 september het vliegverkeer op Schiphol afgehandeld worden binnen de nieuwe grenswaarden. In de praktijk betekent dit dat onder de oostelijk uitvliegroute van de Zwanenburgbaan een hogere geluidbelasting wordt toegestaan, met name in de piekuren. De Zwanenburgbaan zal nog steeds minder worden gebruikt dan bij het oude vierbanenstelsel en blijft ’s nachts gesloten voor startend en landend verkeer.
Spaarndam
Door de nieuwe vliegroute zal het vliegverkeer minder dicht over Spaarndam vliegen. Schiphol en LVNL namen vorig jaar het initiatief om de westelijke vliegroutes vanaf de nieuwe Polderbaan bij Spaarndam aan te passen, en hebben alternatieven voor de vliegroute uitgewerkt. De Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) heeft deze nader bestudeerd en een voorkeur uitgesproken. Die voorkeursvariant is nu vastgesteld.
De rekenfout van Schiphol en LVNL kwam in juni vorig jaar aan het licht. De grenswaarden uit de nieuwe Wet luchtvaart bleken vastgesteld op een niet realistische verdeling van het vliegverkeer over de twee noordelijke startbanen van Schiphol, de nieuwe Polderbaan en de Zwanenburgbaan.
Twee van de 35 grenswaarden bleken te laag, drie te hoog. Uit onderzoek bleek dat vasthouden aan de grenswaarden geen reële optie was. Niet alleen was de beoogde groei van de luchtvaart binnen de grenswaarden uitgesloten, er zou zelfs sprake zijn van een teruggang in beschikbare capaciteit van de luchthaven. Dit zou tot een grote schadepost voor Schiphol en hoofdgebruiker KLM kunnen leiden. Gevreesd werd voor wel 500 miljoen euro.
Het Kabinet en de Tweede Kamer besloten daarom dat de invoerfout moest worden hersteld, binnen de wettelijke veiligheids- en milieunormen. Daarvoor is een volledige milieueffectprocedure doorlopen, aldus het ministerie.
Zie ook: