EAGAN - Northwest Airlines, de Amerikaanse partner van KLM, heeft donderdag (31 mei) na twintig maanden de Chapter 11 faillissementsbescherming verlaten. De afgelopen anderhalf jaar heeft Northwest de jaarlijkse kosten met 2,4 miljard dollar teruggebracht. Het ‘afgeslankte’ Northwest wil beter kunnen concurreren met low cost carriers en traditionele carriers.
De kostenbesparingen worden gerealiseerd door onder meer een kleinere, gedeeltelijk vernieuwde en efficiëntere vloot, het schrappen van onrendabele (binnenlandse) routes en flink lagere arbeidskosten. Met de diverse werknemersgroepen zijn nieuwe arbeidsovereenkomsten afgesloten, wat Northwest een jaarlijkse besparing van 1,4 miljard dollar oplevert.
Het verlaten van de surseance door Northwest betekent tevens dat voor het eerst in vijf jaar geen enkele Amerikaanse luchtvaartmaatschappij onder een Chapter 11-status opereert. Naast Northwest hebben de afgelopen vijf jaar ook de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen United Airlines, Delta Air Lines en US Airways onder een Chapter 11-status geopereerd.
De kostenbesparingen worden gerealiseerd door onder meer een kleinere, gedeeltelijk vernieuwde en efficiëntere vloot, het schrappen van onrendabele (binnenlandse) routes en flink lagere arbeidskosten. Met de diverse werknemersgroepen zijn nieuwe arbeidsovereenkomsten afgesloten, wat Northwest een jaarlijkse besparing van 1,4 miljard dollar oplevert.
Het verlaten van de surseance door Northwest betekent tevens dat voor het eerst in vijf jaar geen enkele Amerikaanse luchtvaartmaatschappij onder een Chapter 11-status opereert. Naast Northwest hebben de afgelopen vijf jaar ook de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen United Airlines, Delta Air Lines en US Airways onder een Chapter 11-status geopereerd.