Mesaba Airlines verliest mogelijk een deel van haar contract met Northwest Airlines om met de Avro RJ-85 regional jet vluchten uit te voeren. De maatschappij vliegt met deze jets vanaf Detroit en Memphis onder de naam Northwest Airlink.
Northwest wil de 36 RJ-85’s uitfaseren, waardoor bij Mesaba 40% van de banen verdwijnen. Northwest moet kosten besparen en de RJ-85’s passen niet meer in de huidige vloot. Mesaba blijft met 68 SAAB-340 turboprops diensten voor Northwest uitvoeren, maar ziet een groot deel van haar inkomsten verdwijnen.
Mesaba is een zelfstandige onderneming, maar voert alleen voor Northwest vluchten uit en is daardoor volledig afhankelijk van Northwest Airlines. Met het verdwijnen van de jet-vluchten zou de maatschappij sterk worden afgeslankt.
Afgelopen maand kreeg Mesaba al eerder een tegenslag te verwerken. De maatschappij hoopte op een contract om voor Northwest diensten uit te voeren met de Canadair Regional Jet, maar Northwest besteedde dat contract uit aan Pinnacle Airlines.
Mesaba’s woordvoerder Mellon benadrukt dat het nog niet zeker is of Norhwest het contract zal beëindigen, maar dat Mesaba de toekomst somber inziet. Of Northwest de door de RJ-85’s gevlogen routes ook zal opgeven is vooralsnog onduidelijk. Mogelijk worden de bestaande routes door Northwest uitbesteed aan een andere regionale maatschappij.
Northwest wil de 36 RJ-85’s uitfaseren, waardoor bij Mesaba 40% van de banen verdwijnen. Northwest moet kosten besparen en de RJ-85’s passen niet meer in de huidige vloot. Mesaba blijft met 68 SAAB-340 turboprops diensten voor Northwest uitvoeren, maar ziet een groot deel van haar inkomsten verdwijnen.
Mesaba is een zelfstandige onderneming, maar voert alleen voor Northwest vluchten uit en is daardoor volledig afhankelijk van Northwest Airlines. Met het verdwijnen van de jet-vluchten zou de maatschappij sterk worden afgeslankt.
Afgelopen maand kreeg Mesaba al eerder een tegenslag te verwerken. De maatschappij hoopte op een contract om voor Northwest diensten uit te voeren met de Canadair Regional Jet, maar Northwest besteedde dat contract uit aan Pinnacle Airlines.
Mesaba’s woordvoerder Mellon benadrukt dat het nog niet zeker is of Norhwest het contract zal beëindigen, maar dat Mesaba de toekomst somber inziet. Of Northwest de door de RJ-85’s gevlogen routes ook zal opgeven is vooralsnog onduidelijk. Mogelijk worden de bestaande routes door Northwest uitbesteed aan een andere regionale maatschappij.