AMSTELVEEN - Luchtvaartjournalist Arnold Burlage onthult vanochtend in de Financiële Telegraaf dat KLM-president Leo van Wijk persoonlijk ingrijpende veranderingen heeft aangebracht in de vernietigende resultaten van een onderzoek naar de visie van zijn topmanagers op de aanstaande overname door Air France.
Volgens de krant is de uitkomst van het onderzoek met de ingreep van Van Wijk positiever gekleurd om een beter figuur te slaan tijdens de eerste topontmoeting tussen het KLM- en Air France-management, deze week aan de Franse Rivièra.
Een internationaal cultureel management adviesbureau in Parijs, dat naast een groot onderzoek onder 800 medewerkers bij Air France en de KLM, apart een onderzoek uitvoerde onder de 'top 20' van beide maatschappijen, beschikt over heel andere slotconclusies dan nu tijdens de 'top' op tafel worden gelegd.
Eén van de zwaarste punten van kritiek in het originele rapport is, samengevat, het verwijt, dat de vierhoofdige KLM directie, onder leiding van de bestuursvoorzitter, niet als team opereert. Het wordt de KLM-president al jaren aangewreven, dat hij te afstandelijk van zijn overige directieleden opereert en dat onvoldoende wordt samengewerkt.
In de originele onderzoeksresultaten wordt de KLM-topman door zijn topmanagers onder meer gebrek aan leiderschap en inspiratie, solistisch optreden en het doordrammen van de eigen visie verweten, beschrijft Arnold Burlage.
De positie van KLM-president Van Wijk binnen de nieuwe onderneming Air France - KLM, die in het KLM management hardnekkig geen overname wordt genoemd, is de laatste weken verontrustend verzwakt. Eén van de zware interne verwijten is dat de sterke vrachtafdeling van de KLM wordt verkwanseld, vervolgt De Telegraaf met goede interne bronnen.
De wijzigingen in het rapport, alvorens dat deze week wordt gepresenteerd, waren mogelijk, omdat Air France en KLM, gezien het gevoelige karakter, vooraf hebben afgesproken om de conclusie na lezing zelf naar buiten te zullen brengen. Dat staat deze week op het programma tijdens de Rivièra top.
De ongewoon grote invloed, die president-commissaris F. Maljers (70) heeft op de KLM topman, zorgt intern bij de KLM ook al enige tijd voor een groeiende kritiek. Verwijten over een-tweetjes binnen de KLM zijn nu doorgedrongen bij Air France.
Vol verwachting wordt in de Air France directie ook uitgekeken naar een laatste 'horde' voor de overname, het besluit van de KLM-aandeelhouders, die op de laatste algemene vergadering nog op ongewone wijze werden geschoffeerd door de president-commissaris. Zijn optreden haalde toen vrijwel alle media.
Als boegbeeld van de Raad van Commissarissen van de KLM, die vorig jaar op het hoogtepunt van de crisis in de luchtvaart nog pleitte voor een aanzienlijke verhoging van zijn honorarium, heeft Maljers bij het KLM management maar weinig sympathie, zo meldt De Telegraaf.
In de directie van Air France zijn inmiddels vragen gerezen over de toekomstige positie van Van Wijk in de bestuursraad van de nieuwe holdingmaatschappij Air France-KLM, waarvoor ook president commissaris Maljers ook is genomineerd.
Volgens de krant is de uitkomst van het onderzoek met de ingreep van Van Wijk positiever gekleurd om een beter figuur te slaan tijdens de eerste topontmoeting tussen het KLM- en Air France-management, deze week aan de Franse Rivièra.
Een internationaal cultureel management adviesbureau in Parijs, dat naast een groot onderzoek onder 800 medewerkers bij Air France en de KLM, apart een onderzoek uitvoerde onder de 'top 20' van beide maatschappijen, beschikt over heel andere slotconclusies dan nu tijdens de 'top' op tafel worden gelegd.
Eén van de zwaarste punten van kritiek in het originele rapport is, samengevat, het verwijt, dat de vierhoofdige KLM directie, onder leiding van de bestuursvoorzitter, niet als team opereert. Het wordt de KLM-president al jaren aangewreven, dat hij te afstandelijk van zijn overige directieleden opereert en dat onvoldoende wordt samengewerkt.
In de originele onderzoeksresultaten wordt de KLM-topman door zijn topmanagers onder meer gebrek aan leiderschap en inspiratie, solistisch optreden en het doordrammen van de eigen visie verweten, beschrijft Arnold Burlage.
De positie van KLM-president Van Wijk binnen de nieuwe onderneming Air France - KLM, die in het KLM management hardnekkig geen overname wordt genoemd, is de laatste weken verontrustend verzwakt. Eén van de zware interne verwijten is dat de sterke vrachtafdeling van de KLM wordt verkwanseld, vervolgt De Telegraaf met goede interne bronnen.
De wijzigingen in het rapport, alvorens dat deze week wordt gepresenteerd, waren mogelijk, omdat Air France en KLM, gezien het gevoelige karakter, vooraf hebben afgesproken om de conclusie na lezing zelf naar buiten te zullen brengen. Dat staat deze week op het programma tijdens de Rivièra top.
De ongewoon grote invloed, die president-commissaris F. Maljers (70) heeft op de KLM topman, zorgt intern bij de KLM ook al enige tijd voor een groeiende kritiek. Verwijten over een-tweetjes binnen de KLM zijn nu doorgedrongen bij Air France.
Vol verwachting wordt in de Air France directie ook uitgekeken naar een laatste 'horde' voor de overname, het besluit van de KLM-aandeelhouders, die op de laatste algemene vergadering nog op ongewone wijze werden geschoffeerd door de president-commissaris. Zijn optreden haalde toen vrijwel alle media.
Als boegbeeld van de Raad van Commissarissen van de KLM, die vorig jaar op het hoogtepunt van de crisis in de luchtvaart nog pleitte voor een aanzienlijke verhoging van zijn honorarium, heeft Maljers bij het KLM management maar weinig sympathie, zo meldt De Telegraaf.
In de directie van Air France zijn inmiddels vragen gerezen over de toekomstige positie van Van Wijk in de bestuursraad van de nieuwe holdingmaatschappij Air France-KLM, waarvoor ook president commissaris Maljers ook is genomineerd.