EVERETT - Boeing meldt dat het ontwerp van de nieuwe Boeing 777LR (Longer Range) gereed is. Boeing en zijn toeleveranciers kunnen nu de onderdelen voor het passagierstoestel met het langste bereik ter wereld produceren. De 777LR wordt in 2006 in gebruik genomen. Volgens Boeing kan de 777LR non-stop vliegen naar vrijwel overal ter wereld. De Amerikaanse vliegtuigbouwer wil het toestel met name positief afschilderen ten opzichte van de Airbus A340-500, op dit moment het toestel met het grootste vliegbereik. Volgens Boeing programma-manager Lars Andersen verbruikt de 777 twintig procent minder brandstof, heeft zeventien procent meer vrachtvolume en vervoert 21 meer passagiers dan de A340-500. De A340-500 werd onlangs door Singapore Airlines in gebruik genomen op de non-stop route Singapore-Los Angeles. In een drieklassen-configuratie kan de 777LR 301 passagiers vervoeren over 17.170 kilometer. Dat is 2775 kilometer meer dan de huidige 777's. Met dit vliegbereik worden rechtstreekse vliegroutes als Singapore-New York, Dallas-Sydney en Dubai-Los Angeles mogelijk. De tweemotorige 777LR wordt voortgestuwd door General Electric GE90's. De verkoop van de 777LR valt wat tegen. Tot nu toe kreeg Boeing pas vijf bestellingen binnen van twee klanten.
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.