DRIEBERGEN - Een van de twee Lockheed Tristar vliegtuigen die afgelopen weekend in opdracht van Onur Air vakantievluchten vanaf Schiphol uitvoerden, wordt mogelijk opgenomen in het Oostenrijkse luchtvaartregister. Het gaat om een in Sierra Leone geregistreerde Tristar die van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) niet meer in Nederland mag landen.
Het toestel werd door het Turkse Onur Air tijdens de drukke vakantiepiek van het afgelopen weekend ingezet vanaf Schiphol. De Tristar met bouwjaar 1981 behoort toe aan het Jordaanse bedrijf Star Air en draagt de registratie 9L-LDN. Dinsdag werd het vliegtuig vanuit Antalya naar het Oostenrijkse Salzburg gevlogen. Daar constateerden Oostenrijkse luchtvaartenthousiasten via een dat het vliegtuig werd voorzien van de titels "BFS".
BFS staat voor Business Flight Salzburg (BFS), een Oostenrijks luchtvaartbedrijf dat kleine zakenvliegtuigen beheert en verkoopt. Op haar website deelt Business Flight Salzburg mee dat de Tristar wordt overgedragen van Star Air aan BFS en de komende weken op de Oostenrijkse luchthaven gestationeerd blijft. In tussentijd hoopt BFS dat de luchtvaartautoriteiten van het Alpenland de Lockheed goedkeuren en willen opnemen in het Oostenrijkse luchtvaartregister.
Het driemotorige vliegtuig is uitgerust met 362 stoelen en begon haar carriere in 1981 bij het Amerikaanse TWA. "De leeftijd van het vliegtuig op zich is geen probleem, tenslotte mogen zelfs veel klassieke vliegtuigen gewoon de lucht in", meldt inspectiewoordvoerder Willard Elissen van de IVW aan Luchtvaartnieuws. "Het probleem is dat de Tristars die Onur Air onlangs inzette geregistreerd zijn en vliegen voor bedrijven uit landen die niet werken volgens de hoogste internationale veiligheidseisen. Ze voldoen aan de standaard voorwaarden van de ICAO (International Civil Aviation Organization, red.), maar niet aan de strengere JAROPS-eisen (Joint Airworthiness Requirements for Operation, red.). Onur Air komt uit Turkije en dat land heeft zich gecommitteerd aan die JAROPS-eisen. Daarom houden we ze daaraan."
De IVW heeft Onur Air opgedragen om voortaan 24 uur voorafgaand aan de landing in Nederland het type toestel door te geven dat wordt ingezet. "Dat geeft ons wat extra tijd om uit te zoeken om wat voor toestel het gaat", aldus Elissen tegenover Luchtvaartnieuws. De inspectiewoorvoerder zegt dat de situatie verandert als een vliegtuig wordt ingeschreven in een luchtvaartregister als bijvoorbeeld dat van Oostenrijk. "De Oostenrijkse luchtvaartautoriteiten laten vast niet zomaar elk toestel tot het register toe. Ze staan als een betrouwbare organisatie bekend. Als de Tristar in kwestie daadwerkelijk door de Oostenrijkers wordt goedgekeurd is er sprake van een andere situatie. Dat geeft de IVW meer duidelijkheid over zo'n vliegtuig."
Het toestel werd door het Turkse Onur Air tijdens de drukke vakantiepiek van het afgelopen weekend ingezet vanaf Schiphol. De Tristar met bouwjaar 1981 behoort toe aan het Jordaanse bedrijf Star Air en draagt de registratie 9L-LDN. Dinsdag werd het vliegtuig vanuit Antalya naar het Oostenrijkse Salzburg gevlogen. Daar constateerden Oostenrijkse luchtvaartenthousiasten via een dat het vliegtuig werd voorzien van de titels "BFS".
BFS staat voor Business Flight Salzburg (BFS), een Oostenrijks luchtvaartbedrijf dat kleine zakenvliegtuigen beheert en verkoopt. Op haar website deelt Business Flight Salzburg mee dat de Tristar wordt overgedragen van Star Air aan BFS en de komende weken op de Oostenrijkse luchthaven gestationeerd blijft. In tussentijd hoopt BFS dat de luchtvaartautoriteiten van het Alpenland de Lockheed goedkeuren en willen opnemen in het Oostenrijkse luchtvaartregister.
Het driemotorige vliegtuig is uitgerust met 362 stoelen en begon haar carriere in 1981 bij het Amerikaanse TWA. "De leeftijd van het vliegtuig op zich is geen probleem, tenslotte mogen zelfs veel klassieke vliegtuigen gewoon de lucht in", meldt inspectiewoordvoerder Willard Elissen van de IVW aan Luchtvaartnieuws. "Het probleem is dat de Tristars die Onur Air onlangs inzette geregistreerd zijn en vliegen voor bedrijven uit landen die niet werken volgens de hoogste internationale veiligheidseisen. Ze voldoen aan de standaard voorwaarden van de ICAO (International Civil Aviation Organization, red.), maar niet aan de strengere JAROPS-eisen (Joint Airworthiness Requirements for Operation, red.). Onur Air komt uit Turkije en dat land heeft zich gecommitteerd aan die JAROPS-eisen. Daarom houden we ze daaraan."
De IVW heeft Onur Air opgedragen om voortaan 24 uur voorafgaand aan de landing in Nederland het type toestel door te geven dat wordt ingezet. "Dat geeft ons wat extra tijd om uit te zoeken om wat voor toestel het gaat", aldus Elissen tegenover Luchtvaartnieuws. De inspectiewoorvoerder zegt dat de situatie verandert als een vliegtuig wordt ingeschreven in een luchtvaartregister als bijvoorbeeld dat van Oostenrijk. "De Oostenrijkse luchtvaartautoriteiten laten vast niet zomaar elk toestel tot het register toe. Ze staan als een betrouwbare organisatie bekend. Als de Tristar in kwestie daadwerkelijk door de Oostenrijkers wordt goedgekeurd is er sprake van een andere situatie. Dat geeft de IVW meer duidelijkheid over zo'n vliegtuig."