DRIEBERGEN - Met ingang van 4 oktober wijzigen de Verenigde Staten de toegangsregels. Luchtvaartmaatschappijen zijn dan verplicht al bij vertrek het land van de passagier en eerste verblijfplaats van passagiers in de Verenigde Staten door te geven aan de Amerikaanse autoriteiten. Op dit moment zijn betrokken partijen in overleg over hoe deze regels het beste geïmplementeerd kunnen worden.
Het ANVR (Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) dringt er bij de luchtvaartmaatschappijen, die vliegen op de Verenigde Staten, op aan te komen tot standaardisering van grensformulieren.
Het bestemmingsadres in de Verenigde Staten moet het eerste verblijfadres na aankomst zijn (straatnaam, huisnummer, plaats, tweelettercode van de staat en postcode). In geval van bijvoorbeeld camperhuur kan het adres en naam van het verhuurbedrijf opgegeven worden, bij een cruiseschip: naam van het schip, naam van de reder en de plaats waar men aan boord gaat.
Lufthansa gaat, rekeninghoudend met de nieuwe regels, bij haar passagiers de benodigde informatie verzamelen tijdens het inchecken. Met ingang van 22 november start Lufthansa met de elektronische registratie die het mogelijk maakt de gegevens direct in te voeren in het systeem van de aankomstluchthaven, ook van passagiers die op doorreis zijn. Het doel op langere termijn is dat de vereiste gegevens al bij de boeking worden geregistreerd via de website van Lufthansa, het callcenter of de Lufthansa ticketbalies op de luchthavens.
Ook KLM past hun systemen aan om deze informatie automatisch bij reservering op te kunnen nemen. Tot die tijd hebben passagiers die reizen met een e-ticket drie mogelijkheden om deze informatie te verstrekken:
1. Online inchecken via klm.nl (vanaf 30 uur voor vertrek) en daarbij deze extra gegevens zelf invoeren;
2. Via een aantal speciaal hiervoor aangepaste incheckautomaten op Schiphol;
3. Tijdens inchecken aan de balies op Schiphol.
De drie hierboven genoemde opties zullen vanaf 4 oktober beschikbaar zijn.
Bij inchecken op Schiphol voor vluchten naar de VS (zowel bij de incheckautomaten als aan de balie) moet, volgens KLM rekening worden gehouden met langere wachttijden door de extra tijd die nodig is voor het opgeven en verwerken van deze gegevens. Daarbij komt dat door verbouwingswerkzaamheden de komende maanden op Schiphol tijdelijk minder baliecapaciteit beschikbaar is. Er dient rekening gehouden te worden met een half uur extra inchecktijd.
De passagier is verantwoordelijk voor het geven van de juiste informatie. Luchtvaartmaatschappijen kunnen een forse boete krijgen voor het niet of niet juist aanleveren van deze informatie. Indien de passagier de juiste gegevens niet kan of wil verstrekken, kan KLM de passagier weigeren. KLM is niet verantwoordelijk voor schade als gevolg van het missen van de vlucht.
Als gevolg van de aanslagen van 11 september 2001 zijn luchtvaartmaatschappijen al sinds november 2001 verplicht voor alle vluchten naar Amerika vooraf paspoortinformatie door te geven aan de Verenigde Staten via het Advanced Passport Information System (APIS). Gegevens als naam, nationaliteit, paspoortnummer, geboortedatum en geslacht worden elektronisch geregistreerd bij het inchecken voor vluchten naar de Verenigde Staten en automatisch doorgegeven aan de Amerikaanse autoriteiten.
Het ANVR (Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) heeft luchtvaartmaatschappijen, die vliegen op de Verenigde Staten, dringend verzocht te komen tot standaardisering van grensformulieren. Om bij de incheckbalie misverstanden voor de luchtvaartpassagier te voorkomen, heeft het ANVR een standaard formulier ontwikkeld en aan de airlines aangeboden. Dit voorkomt dat passagiers per airline een ander formulier dienen in te vullen.
Het van te voren door de reiziger ingevulde papier, dat is samengesteld mede op basis van wat inmiddels in Duitsland wordt gehanteerd door de vliegtuigmaatschappijen, bevordert de procedure van het inchecken.
Blijkens berichten die KLM en Lufthansa hebben uitgestuurd wordt geen gehoor gegeven aan de ANVR oproep maar hanteert men eigen oplossingen.
Het ANVR (Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) dringt er bij de luchtvaartmaatschappijen, die vliegen op de Verenigde Staten, op aan te komen tot standaardisering van grensformulieren.
Het bestemmingsadres in de Verenigde Staten moet het eerste verblijfadres na aankomst zijn (straatnaam, huisnummer, plaats, tweelettercode van de staat en postcode). In geval van bijvoorbeeld camperhuur kan het adres en naam van het verhuurbedrijf opgegeven worden, bij een cruiseschip: naam van het schip, naam van de reder en de plaats waar men aan boord gaat.
Lufthansa gaat, rekeninghoudend met de nieuwe regels, bij haar passagiers de benodigde informatie verzamelen tijdens het inchecken. Met ingang van 22 november start Lufthansa met de elektronische registratie die het mogelijk maakt de gegevens direct in te voeren in het systeem van de aankomstluchthaven, ook van passagiers die op doorreis zijn. Het doel op langere termijn is dat de vereiste gegevens al bij de boeking worden geregistreerd via de website van Lufthansa, het callcenter of de Lufthansa ticketbalies op de luchthavens.
Ook KLM past hun systemen aan om deze informatie automatisch bij reservering op te kunnen nemen. Tot die tijd hebben passagiers die reizen met een e-ticket drie mogelijkheden om deze informatie te verstrekken:
1. Online inchecken via klm.nl (vanaf 30 uur voor vertrek) en daarbij deze extra gegevens zelf invoeren;
2. Via een aantal speciaal hiervoor aangepaste incheckautomaten op Schiphol;
3. Tijdens inchecken aan de balies op Schiphol.
De drie hierboven genoemde opties zullen vanaf 4 oktober beschikbaar zijn.
Bij inchecken op Schiphol voor vluchten naar de VS (zowel bij de incheckautomaten als aan de balie) moet, volgens KLM rekening worden gehouden met langere wachttijden door de extra tijd die nodig is voor het opgeven en verwerken van deze gegevens. Daarbij komt dat door verbouwingswerkzaamheden de komende maanden op Schiphol tijdelijk minder baliecapaciteit beschikbaar is. Er dient rekening gehouden te worden met een half uur extra inchecktijd.
De passagier is verantwoordelijk voor het geven van de juiste informatie. Luchtvaartmaatschappijen kunnen een forse boete krijgen voor het niet of niet juist aanleveren van deze informatie. Indien de passagier de juiste gegevens niet kan of wil verstrekken, kan KLM de passagier weigeren. KLM is niet verantwoordelijk voor schade als gevolg van het missen van de vlucht.
Als gevolg van de aanslagen van 11 september 2001 zijn luchtvaartmaatschappijen al sinds november 2001 verplicht voor alle vluchten naar Amerika vooraf paspoortinformatie door te geven aan de Verenigde Staten via het Advanced Passport Information System (APIS). Gegevens als naam, nationaliteit, paspoortnummer, geboortedatum en geslacht worden elektronisch geregistreerd bij het inchecken voor vluchten naar de Verenigde Staten en automatisch doorgegeven aan de Amerikaanse autoriteiten.
Het ANVR (Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen) heeft luchtvaartmaatschappijen, die vliegen op de Verenigde Staten, dringend verzocht te komen tot standaardisering van grensformulieren. Om bij de incheckbalie misverstanden voor de luchtvaartpassagier te voorkomen, heeft het ANVR een standaard formulier ontwikkeld en aan de airlines aangeboden. Dit voorkomt dat passagiers per airline een ander formulier dienen in te vullen.
Het van te voren door de reiziger ingevulde papier, dat is samengesteld mede op basis van wat inmiddels in Duitsland wordt gehanteerd door de vliegtuigmaatschappijen, bevordert de procedure van het inchecken.
Blijkens berichten die KLM en Lufthansa hebben uitgestuurd wordt geen gehoor gegeven aan de ANVR oproep maar hanteert men eigen oplossingen.