SEATTLE - Boeing heeft eind vorige week de eerste Next-Generation 737 afgeleverd met het zogenaamde Short Runway Package. Hiermee wordt het ontwerp van de 737 op enkele punten aangepast en kan dit vliegtuigtype efficiënter opereren van kortere start- en landingsbanen. De Braziliaanse low cost carrier Gol is de eerste klant van deze speciale 737-versie.
Het Short Runway Package maakt het 737-gebruikers mogelijk het toestel in te zetten met een grotere betalende lading van en naar luchthavens met een baanlengte van minder dan 1500 meter. Voor Gol is dit met name interessant vanwege de vele vluchten van en naar de luchthaven Santos Dumont in Rio de Janeiro, met een baanlengte van slechts 1350 meter.
De aanpassingen aan het ontwerp van de 737 omvatten two-position tail skid voor lagere naderingssnelheden, sealed leading-edge slats die zorgen voor meer lift tijdens de start en een grotere spoiler deflection op de grond. Dat moet zorgen voor betere start- en landingsprestaties.
Het Short Runway Package maakt het 737-gebruikers mogelijk het toestel in te zetten met een grotere betalende lading van en naar luchthavens met een baanlengte van minder dan 1500 meter. Voor Gol is dit met name interessant vanwege de vele vluchten van en naar de luchthaven Santos Dumont in Rio de Janeiro, met een baanlengte van slechts 1350 meter.
De aanpassingen aan het ontwerp van de 737 omvatten two-position tail skid voor lagere naderingssnelheden, sealed leading-edge slats die zorgen voor meer lift tijdens de start en een grotere spoiler deflection op de grond. Dat moet zorgen voor betere start- en landingsprestaties.