EELDE - De Raad van State heeft de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB) om advies gevraagd over de baanverlenging van Groningen Airport Eelde (GAE). Deze onpartijdige commissie van deskundigen heeft van de Raad van State opdracht gekregen alle gevolgen van de baanverlenging in kaart te brengen, voor zover die van belang zijn voor de afhandeling van de juridische procedures. Dat heeft GAE bekendgemaakt.
Het is gebruikelijk dat de Bestuursrechters van de Raad van State de StAB om advies vragen wanneer een beslissing genomen moet worden over ingewikkelde milieuzaken of ruimtelijke ordeningskwesties. In vrijwel alle gevallen neemt de Raad van State het advies over.
De luchthavendirectie vindt dat het inroepen van de commissie van deskundigen bijdraagt aan een zorgvuldige en evenwichtige procedure. Uit recent onderzoek (2005), in gang gezet door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bleek dat een verlenging van de start- en landingsbaan van 1800 naar 2500 meter geen extra schade aan natuur en omgeving toebrengt.
De onafhankelijke deskundigen hebben opdracht gekregen in korte tijd hun onderzoek af te ronden. Binnen drie maanden dienen ze hun bevindingen te presenteren. Het onderzoek leidt daardoor tot enige vertraging in de afhandeling van de bezwaarprocedure door de Raad van State, die aanvankelijk dit najaar een definitief besluit over de baanverlenging zou nemen.
De luchthaven kan met de huidige baanlengte van 1800 meter niet goed inspelen op de vraag vanuit de passagiers- en luchtvrachtmarkt. Een langere hoofdbaan, waardoor bestemmingen buiten Europa non-stop bereikbaar worden, vergroot volgens de directie de aantrekkelijkheid van Groningen Airport Eelde voor touroperators en luchtvaartmaatschappijen.
Door extra vakantie- en zakenvluchten stijgt naar schatting het aantal passagiers van 170.000 nu, naar 600.000 tot 700.000 in 2015. Ook neemt naar verwachting het aantal vrachtvluchten flink toen. Volgens de luchthaven zijn vrachtvervoerders bijzonder geïnteresseerd in vervoer van luchtvracht vanaf Eelde.
Het is gebruikelijk dat de Bestuursrechters van de Raad van State de StAB om advies vragen wanneer een beslissing genomen moet worden over ingewikkelde milieuzaken of ruimtelijke ordeningskwesties. In vrijwel alle gevallen neemt de Raad van State het advies over.
De luchthavendirectie vindt dat het inroepen van de commissie van deskundigen bijdraagt aan een zorgvuldige en evenwichtige procedure. Uit recent onderzoek (2005), in gang gezet door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bleek dat een verlenging van de start- en landingsbaan van 1800 naar 2500 meter geen extra schade aan natuur en omgeving toebrengt.
De onafhankelijke deskundigen hebben opdracht gekregen in korte tijd hun onderzoek af te ronden. Binnen drie maanden dienen ze hun bevindingen te presenteren. Het onderzoek leidt daardoor tot enige vertraging in de afhandeling van de bezwaarprocedure door de Raad van State, die aanvankelijk dit najaar een definitief besluit over de baanverlenging zou nemen.
De luchthaven kan met de huidige baanlengte van 1800 meter niet goed inspelen op de vraag vanuit de passagiers- en luchtvrachtmarkt. Een langere hoofdbaan, waardoor bestemmingen buiten Europa non-stop bereikbaar worden, vergroot volgens de directie de aantrekkelijkheid van Groningen Airport Eelde voor touroperators en luchtvaartmaatschappijen.
Door extra vakantie- en zakenvluchten stijgt naar schatting het aantal passagiers van 170.000 nu, naar 600.000 tot 700.000 in 2015. Ook neemt naar verwachting het aantal vrachtvluchten flink toen. Volgens de luchthaven zijn vrachtvervoerders bijzonder geïnteresseerd in vervoer van luchtvracht vanaf Eelde.