BRASILIA - De vliegers van de Legacy 600 zakenjet die op 30 september in aanraking kwam met een Boeing 737-800 van prijsvechter Gol zochten in de acht minuten voor de ramp negentien keer tevergeefs contact met de Braziliaanse luchtverkeersleiding. Dat blijkt uit een door Newsday uit het Portugees vertaald onderzoeksrapport. Gebleken is onder meer dat er in de 54 minuten voor de crash geen contact was tussen de Legacy en de verkeersleiding.
Als gevolg van de botsing tussen beide vliegtuigen crashte de Boeing 737 in het Amazonewoud. Daarbij kwamen de 155 inzittenden om het leven. De Legacy wist met een afgebroken winglet een geslaagde noodlanding te maken op een nabijgelegen luchtmachtbasis.
De beide Amerikaanse vliegers van de Legacy worden sinds de crash vastgehouden in een hotel in Rio de Janeiro. Volgens eerdere geruchten zouden ze zich niet aan de voorgeschreven vlieghoogte hebben gehouden, mogelijk omdat de radio en transponder uitgeschakeld waren. In het vertaalde onderzoeksrapport is hier echter geen sprake van. De beide vliegtuigen raakten elkaar op een hoogte van 37.000 voet, terwijl de zakenjet naar verluidt op 36.000 voet had moeten vliegen.
De internationale pilotenorganisatie IFALPA heeft in een verklaring opgeroepen tot een onmiddellijke teruggave van de paspoorten aan de beide Legacy-vliegers, die in dienst zijn van het Amerikaanse vliegbedrijf ExcelAire. Volgens IFALPA worden de piloten slechts vastgehouden op basis van geruchten, tegenstrijdige feiten en ongefundeerde beschuldigingen, afkomstig van de Braziliaanse autoriteiten.
Van onze redactie
Als gevolg van de botsing tussen beide vliegtuigen crashte de Boeing 737 in het Amazonewoud. Daarbij kwamen de 155 inzittenden om het leven. De Legacy wist met een afgebroken winglet een geslaagde noodlanding te maken op een nabijgelegen luchtmachtbasis.
De beide Amerikaanse vliegers van de Legacy worden sinds de crash vastgehouden in een hotel in Rio de Janeiro. Volgens eerdere geruchten zouden ze zich niet aan de voorgeschreven vlieghoogte hebben gehouden, mogelijk omdat de radio en transponder uitgeschakeld waren. In het vertaalde onderzoeksrapport is hier echter geen sprake van. De beide vliegtuigen raakten elkaar op een hoogte van 37.000 voet, terwijl de zakenjet naar verluidt op 36.000 voet had moeten vliegen.
De internationale pilotenorganisatie IFALPA heeft in een verklaring opgeroepen tot een onmiddellijke teruggave van de paspoorten aan de beide Legacy-vliegers, die in dienst zijn van het Amerikaanse vliegbedrijf ExcelAire. Volgens IFALPA worden de piloten slechts vastgehouden op basis van geruchten, tegenstrijdige feiten en ongefundeerde beschuldigingen, afkomstig van de Braziliaanse autoriteiten.
Van onze redactie