WASHINGTON - Luchtverkeersleiders in de Verenigde Staten zouden meer rust en langer slaap nodig hebben. Dat vindt de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB). In een brief aan de Federal Aviation Administration (FAA) meldt NTSB-voorzitter Mark Rosenker dat de afgelopen jaren zeker vier luchtvaartincidenten te wijten waren aan vermoeide luchtverkeersleiders.
Volgens de NTSB zorgen met name overuren ervoor dat luchtverkeersleiders tegenwoordig vermoeider zijn dan ooit tevoren. Er is bovendien sprake van een personeelstekort. De FAA wordt opgeroepen maatregelen te nemen om te voorkomen dat luchtverkeersleiders oververmoeid raken.
De NTSB schrijft vier bijna-rampen die in de afgelopen zes jaar hebben plaatsgevonden op Amerikaanse luchthavens mede toe aan een slaaptekort van luchtverkeersleiders. Bij deze incidenten in Chicago, Los Angeles, Denver en Seattle ging het steeds om vliegtuigen die een start- of landingsbaan kruisten die op dat moment werd gebruikt door een ander toestel.
Comair-crash
Het is nog niet helemaal duidelijk in hoeverre de crash van een CRJ200 van Comair op 27 augustus te wijten is aan oververmoeidheid van de luchtverkeersleider. Het toestel steeg in de vroege ochtend op het vliegveld van Lexington op vanaf een verkeerde baan, die slechts half zo lang was als de andere baan. Het toestel kon niet genoeg snelheid maken en crashte. Daarbij kwamen 49 inzittenden om het leven.
De verkeersleider die op dat moment in de toren zat verklaarde voor zijn dienst slechts twee uur slaap te hebben gehad. Luchtvaartexperts hebben echter gezegd dat het niet zijn fout is dat de piloten vanaf een verkeerde baan probeerden op te stijgen. De verkeersleider zat op dat moment alleen in de toren, terwijl de regels voorschrijven dat deze door minimaal twee personen bemand moet zijn.
Volgens de NTSB zorgen met name overuren ervoor dat luchtverkeersleiders tegenwoordig vermoeider zijn dan ooit tevoren. Er is bovendien sprake van een personeelstekort. De FAA wordt opgeroepen maatregelen te nemen om te voorkomen dat luchtverkeersleiders oververmoeid raken.
De NTSB schrijft vier bijna-rampen die in de afgelopen zes jaar hebben plaatsgevonden op Amerikaanse luchthavens mede toe aan een slaaptekort van luchtverkeersleiders. Bij deze incidenten in Chicago, Los Angeles, Denver en Seattle ging het steeds om vliegtuigen die een start- of landingsbaan kruisten die op dat moment werd gebruikt door een ander toestel.
Comair-crash
Het is nog niet helemaal duidelijk in hoeverre de crash van een CRJ200 van Comair op 27 augustus te wijten is aan oververmoeidheid van de luchtverkeersleider. Het toestel steeg in de vroege ochtend op het vliegveld van Lexington op vanaf een verkeerde baan, die slechts half zo lang was als de andere baan. Het toestel kon niet genoeg snelheid maken en crashte. Daarbij kwamen 49 inzittenden om het leven.
De verkeersleider die op dat moment in de toren zat verklaarde voor zijn dienst slechts twee uur slaap te hebben gehad. Luchtvaartexperts hebben echter gezegd dat het niet zijn fout is dat de piloten vanaf een verkeerde baan probeerden op te stijgen. De verkeersleider zat op dat moment alleen in de toren, terwijl de regels voorschrijven dat deze door minimaal twee personen bemand moet zijn.